zaterdag 12 december 2009

Een op de drie tankspaarders doet niets met spaarpunten

Helft consumenten spaart punten bij tankstation
Zo`n 50% van de Nederlanders spaart punten bij minimaal één tankstation. Airmiles, de spaarzegels van Shell en FreeBees van BP zijn de populairste spaarprogramma`s.

Een op de drie tankspaarders doet niets met spaarpunten
Een op de drie spaarders zegt echter niets met de spaarpunten te doen, omdat ze geen behoefte hebben aan de voordelen die het oplevert. Dit blijkt uit onderzoek van bureau MarketResponse Research & Consultancy. Dat een derde van de spaarders niets met de gespaarde punten doet is volgens de onderzoekers zonde van het sparen. Voor de deelnemende bedrijven betekent het immers dat ze middels het spaarsysteem de band met de klant niet kunnen versterken.

Spaarpunten concurreren met dichterbij en korting
De helft van de spaarders tankt uitsluitend bij een tankstation waar ze de gewenste punten kunnen sparen. Bijna een op de drie zegt liever naar een pomp met de spaarpunten te gaan dan naar een pomp die voordeliger of dichterbij is. De onderzoekers concluderen dat spaarprogramma`s een zeer effectief middel zijn om de loyaliteit te versterken.

Betrek de klant bij de invulling van het spaarprogramma
Het is volgens de onderzoekers ook verstandig om consumenten bij het spaarprogramma te betrekken. Zo kan een klant bijvoorbeeld vertellen hoe ze echt beloond wil worden voor het klant zijn. Om de relatie verder te verstevigen, kan het spaarprogramma op de specifieke wensen worden afgestemd.

Loyaliteitsprogramma's zorgen voor klantloyaliteit
Lees meer over de effectiviteit van loyaliteitsprogramma's en spaarprogramma's op:
Loyaliteitsprogramma's zorgen voor klantloyaliteit

Bron: RetailActueel, 12 december 2009



Geen opmerkingen:

Een reactie posten