zondag 21 februari 2010

Vernieuwende ondernemers presteren beter dan conservatieve

Vernieuwende ondernemers presteren beter dan conservatieve collega`s die alles bij het oude laten. Dat is de conclusie van het rapport "Innovatief ondernemerschap in de detailhandel", gepubliceerd door het Hoofdbedrijfschap Detailhandel.

Concurrentie maakt beter inspelen op consument noodzakelijk
In de detailhandel heerst een grote concurrentiedruk, waardoor het van belang is om in te spelen op veranderende wensen van consumenten. De onderzoekers ondervroegen 500 kleine en middelgrote ondernemingen.

Vernieuwingen om klanten beter te bedienen
Ruim de helft heeft de afgelopen twee jaar vernieuwingen doorgevoerd, vooral in het assortiment, het internetgebruik en de kwaliteit van de dienstverlening. Van de vernieuwingen heeft 80% als doel om het klantbereik te vergroten, beter te communiceren en klanten beter te bedienen. De overige 20% betreft backoffice-activiteiten zoals investeren in de productkennis van personeel. Circa 17% van de innovaties is nieuw voor de markt. De rest (83%) betreft verbeteringen van bestaande concepten en processen.

Vernieuwende ondernemeners hebben meer marktkennis
Vernieuwende ondernemers beschikken over meer marktkennis en hebben een beter gevoel voor markttrends. Klanten moeten niet worden gebombardeerd met vernieuwingen, want dat tast de herkenbaarheid van het bedrijf aan.

Marktgerichte bedrijven presteren financieel beter
Lees ook het artikel over het financiele succes van marktgerichte organisaties.

Bron: RetailActueel, 2010



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen