woensdag 20 juli 2011

Help, ik word gestalkt door Zalando!

In mei heb ik in hun webwinkel enkele zomerjacks bekeken, maar niet gekocht. Sinds die tijd word ik overal op internet gestalkt door advertenties van Zalando. Waar ik ga en waar ik kijk, steeds zie ik de zomerjacks van Zalando. Ik begin zo langzaam aan een hekel te krijgen aan Zalando. Zou dat ook hun bedoeling zijn?

Retargeting door Zalando: hoe achtervolg je de klant?
Zalando achtervolgt mij, met behulp van retargeting, op internet nu al zo'n twee maanden. Het maakt niet uit welke binnen- of buitenlandse website ik bezoek: vakanties, boeken, sport, nieuws, etc. Steeds krijg ik onderstaande advertentie te zien, met jacks die ik ergens in mei bekeken heb in hun webshop. Maar het jack van mijn keuze zat er niet bij en dat heb ik inmiddels allang bij een andere webshop gekocht.


Maar dat weet Zalando natuurlijk niet, dus zie ik overal dit soort advertenties opduiken. Maar relevant zijn deze advertenties voor mij allang niet meer. Zo langzamerhand vind ik dat Zalando de boel een beetje overdrijft. Sterker nog: ik begin een hekel aan Zalando te krijgen. Als dat zo doorgaat kom ik daar niet meer! Aanbieders genoeg. Mijn gratis advies aan Zalando is om hun retargetingproces te verfijnen, want dit lijkt op schieten met hagel en het begint irritant te worden. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Of levert dit onderaan de streep toch meer tevreden, trouwe nieuwe klanten op?

Retargeting in het kort
Met retargeting is het mogelijk om bezoekers die bepaalde pagina’s van je website hebben bezocht, opnieuw te bereiken via beeld of tekstadvertenties op websites van derden. Technisch gezien kun je dit op verschillende manieren doen.

Voorbeeld van retargeting: voor een vakantie wil je een hotel boeken en hiervoor bezoek je diverse websites. Je hebt nog geen keuze gemaakt en besluit meer informatie te zoeken over de omgeving waar je een hotel wilt boeken. Tijdens het surfen worden er advertenties getoond van een hotelaanbieder die je eerder hebt bezocht. In deze advertenties zie je één of meerdere hotels die je eerder hebt bekeken.

Met retargeting probeer je afhakers in het koopproces, alsnog om te turnen in kopers. Er zijn onderzoeken die concluderen dat je met behulp van retargeting 25% van de afhakers alsnog kunt overhalen om te kopen. Dat klinkt natuurlijk aantrekkelijk, maar....

Overdaad schaadt, ook met retargeting!
Mijn oplossing om niet meer achtervolgd te worden, is het verwijderen van de cookie van Zalando van de harde schijf (in directory C:\Documents and Settings\GebruikersNaam\Cookies). Met de nieuwe cookiewet wordt het ook moeilijker voor bedrijven om dit soort marketingtechnieken te gebruiken. Vanaf juni 2012 mogen bedrijven niet al hun cookies meer houden. Zo mogen zij dus niet meer uitgebreid website surfgedrag registreren en daarmee raken zij een online reclamemogelijkheid kwijt. Maar de sector kennende, zal daar wel weer een creatieve oplossing voor gevonden worden.

Al met al: overdaad schaadt, ook met retargeting! Heb jij leuke of minder leuke ervaringen met retargeting? Laat het dan weten!

PS: Sommige consumenten staan er echter minder negatief tegenover. Zie de ervaring van een andere ervaringsdeskundige op Molblog, zij besloot na de zoveelste keer toch maar de getoonde schoenen te kopen....bij Zalando!
http://www.molblog.nl/bericht/zalando-achtervolgt-bezoeker/




1 opmerking:

  1. Zalando aanbiedingen zijn altijd lucratief en haar wijs besluit om ze te maken,
    korting zalando
    korting zalando

    BeantwoordenVerwijderen