maandag 8 augustus 2011

Mooie websites doen het beter

Dat ontdekten onderzoekers aan de University of Melbourne. Niet helemaal een verrassing want mensen zijn nu eenmaal gericht op schoonheid, aldus de onderzoekers. Het niet kunnen vinden van relevante informatie op een website is de grootste bron van ergernis van consumenten.

Waar moet een goede website aan voldoen?
Onderzoekers van de University of Melbourne hanteren een scoremodel dat gebaseerd is op zeven dimensies van kwaliteit:
1. Visuele aantrekkelijkheid.
2. Betrouwbaarheid.
3. Gebruikersgemak.
4. Zoekkwaliteit.
5. Kwaliteit van de aangeboden informatie.
6. Relevantie van die informatie.
7. Laadsnelheid.

Dit scoremodel wordt sinds 2007 losgelaten op 130 verschillende soorten websites. Uit de onderzoeksresultaten komen enkele opvallende trends naar voren.

Opvallende onderzoeksresultaten en trends
- Online consumenten hebben 20 procent meer vertrouwen gekregen in websites. Vooral 'mooie' websites doen het goed. "Mensen zijn nu eenmaal gericht op schoonheid. We zitten psychologisch zo in elkaar dat we mooie mensen vertrouwen, en dat geldt ook voor mooie websites. En naarmate het internet steeds mooier wordt, zijn we geneigd minder trouw te worden en steeds meer op zoek te gaan naar de mooiste sites" aldus de onderzoekers.

- Online shoppers zijn 30 procent minder trouw aan online winkels en diensten dan in 2007.

- De frequentie van het aanbevelen van websites aan anderen is de afgelopen vijf jaar met 32 procent gegroeid. Dit komt vooral door de sociale media.

- Het niet kunnen vinden van relevante informatie op een website is de grootste bron van frustratie van consumenten.

Mooi zijn scoort altijd
Onderzoeker Brent Coker van de faculteit van Management en Marketing aan de University of Melbourne over de resultaten: "Mensen ontwikkelen een relatie met het internet net zoals ze relaties met andere mensen ontwikkelen. In vergelijking met vijf jaar geleden vertrouwen we mooie sites meer, zijn we minder tolerant ten aanzien van websites met irrelevante informatie en gaan we eerder een kijkje nemen op nieuwe sites". De onderzoeker geeft aan dat offline shoppen heel anders is dan online shoppen: "Offline winkelen consumenten in een grote ruimte, met duidelijke bordjes en vaak met behulp van verkopers. Online zijn producten die consumenten zoeken, vaak diep verstopt en moeten ze het zelf weten te vinden".

Rest de vraag: hoe mooi is jouw website en hoe gemakkelijk kunnen klanten op jouw website relevante informatie vinden?

PS: Websitebezoeker beslist binnen 10 seconden
Bezoekers beslissen binnen 10 seconden of ze op de website blijven of niet. Dit blijkt uit wetenschappelijk onderzoek onder 205.873 websites met elk 10.000 bezoeken naar de tijd die bezoekers op een website doorbrengen. De onderzoekers stellen in hun rapport “Understanding Web Browsing Behaviors through Weibull Analysis of Dwell Time” vast dat de gemiddelde time-on-site geen goede meetmethode is. De tijd die gebruikers op de site doorbrengen varieert namelijk enorm. Een zeer groot gedeelte van de bezoekers verlaat binnen 10 seconden de site, terwijl slechts een heel klein gedeelte (~2%) lang op de site blijft. Een goede webpagina (landingpage) met een duidelijke waardepropositie is nodig om de aandacht van de bezoeker vast te houden. Dit wisten we natuurlijk al, maar het is wederom wetenschappelijk vastgesteld. Doe er je voordeel mee!

Bron: Marketing-online.nl, Marketingfacts.nl, 2011.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten