zaterdag 17 maart 2012

Mobile shopper in opkomst: mobile commerce wordt steeds belangrijker

Vrijwel iedere Nederlander heeft een of meer mobiele telefoons en het aantal mobile devices met internettoegang groeit spectaculair. Denk aan het succes van smartphones zoals blackberry’s en iPhone’s en tablets zoals de iPad. Mobile commerce, mobile marketing en multi-channel management worden dan ook steeds belangrijker als het gaat om klantgericht ondernemen en online verkoop.

Een kwart van de Nederlanders gebruikt mobiel internet dagelijks
Nederlanders maken volgens Forrester Research meer dan gemiddeld gebruik van mobiel internet, maar kopen minder via dit kanaal. Gemiddeld heeft 5% van de Nederlandse online volwassenen wel eens iets met zijn smartphone gekocht, voor Europa ligt dat op 8%. De interesse in mobile commerce is het hoogst bij 25- tot 34-jarigen.

Enkele opvallende cijfers uit dit onderzoek onder Nederlandse online volwassenen:
- 5% heeft wel eens iets met zijn smartphone online gekocht.
- 24% gebruikt dagelijks het mobiele internet.
- 28% heeft gebruik gemaakt van een Click & Collect service.
- 29% vertrouwt op de mening van een ander wanneer ze een online aankoopbeslissing nemen.

De 5 belangrijkste redenen van de ondervraagde consumenten om een mobiele telefoon te gebruiken zijn:
1. Winkelopeningstijden checken.
2. Dichtstbijzijnde winkel vinden.
3. Orderstatus checken.
4. Winkelprijzen vergelijken met online prijzen.
5. Online productinformatie opzoeken tijdens het winkelen.
Verder wordt het mobiel zoeken naar kortingscodes en coupons steeds populairder.

Optimaliseren van de (mobile) Customer Journey
Bedrijven moeten de (mobiele) consument centraal stellen en een unieke koopervaring bieden in alle fasen van het (online en offline) koopproces. Van het betrekken van de klant (engage), het ontdekken en vinden van producten (discover), het nader onderzoeken van de verschillende productvarianten (explore), tot het uiteindelijke kopen (buy). De smartphone en tablet kunnen gebruikt worden om de verschillende fasen in het koopproces naadloos aan elkaar te smeden.

Zero Moment Of Thruth: allereerste beslissende contact via smartphone of tablet
Volgens Google is er een nieuw 'moment van waarheid' bijgekomen, die ze 'Zero Moment Of Thruth (ZMOT)' noemen. Want consumenten grijpen bij de eerste beste 'prikkel' direct naar hun smartphone of tablet om meer informatie in te winnen over de organisatie, het merk of product. Vaak in de vorm van productreviews, social media berichten, apps en prijsvergelijkingen. Dit is het allereerste contactmoment met uw product, nog voordat de klant naar uw (web)winkel is afgereid. Uit het onderzoek van Google blijkt dat 84% van de ondervraagden aangeeft dat het 'ZMOT' bepalende invloed heeft op de uiteindelijke keuze. Mobiel wordt steeds meer het centrale en constante kanaal voor de gebruiker. Uit onderzoek van Google blijkt 65% van de mobiele shoppers te kiezen voor de gewone website en slechts 35% voor de speciale mobiele website.

Aandeel online verkoop in 2010 verder gestegen
De populariteit van e-shoppen groeit nog steeds. In 2010 kochten 9,3 miljoen Nederlanders goederen of diensten via internet. Daarmee groeide het aandeel e-shoppers onder internetgebruikers tot 77 procent. In 2006 was dat nog 61 procent. Nederland behoort in de EU tot de landen met de meeste e-shoppers. De groei van bestellingen via internet is zichtbaar op vrijwel alle terreinen, met uitzondering van hardware. Van de internetkopers boekten er bijna 6 van de 10 reizen in 2010. Reizen is daarmee de meest voorkomende aankoop online.

Steeds meer bedrijven met substantieel aandeel elektronische omzet
Het aandeel bedrijven dat ten minste 5 procent van hun totale omzet elektronisch heeft behaald, is toegenomen van 16,5 procent in 2008 naar 18,4 procent in 2009. Dat betekent een flinke toename van het belang van elektronisch verkopen voor Nederlandse bedrijven.

Bedrijfstak ’vervoer en opslag’ koploper elektronisch verkopen
Koploper in elektronische verkoop zijn bedrijven in de bedrijfstak ‘vervoer en opslag’. In 2009 behaalden deze bedrijven 22% van hun totale omzet via internet of andere elektronische netwerken. Deze bedrijfstak bevat ook luchtvaartbedrijven, die een groot deel van hun boekingen online ontvangen. Andere sectoren die het goed doen met elektronische verkoop zijn groot- en detailhandel (17%), Industrie (17%), Logiesverstrekking (15%) en informatie en communicatie (9%).

Verdubbeling omzetaandeel online winkelen in detailhandel
Het aandeel online winkelen in de detailhandel is de afgelopen vijf jaar bijna verdubbeld ligt nu op circa 10% (ruim 8 miljard). Het aandeel thuiswinkelen is inclusief online verkopen van reizen, verzekeringen en tickets. Dat betekent dat 90% van de totale detailhandelsomzet (ruim 83 miljard) nog via het traditionele winkelkanaal gaat.

Aandeel van mobiele verkoop in totale online omzet neemt gestaag toe
Het aandeel van mobiele verkoop in de totale online omzet neemt de komende jaren sterk toe. In de VS werd in 2011 13,4% van alle online aankopen gedaan via de mobiele telefoon of tablet. Nederland loopt daarin nog iets achter, maar met de verwachtte komst van het mobiele iDeal in 2012, lijkt een groeispurt van mobiel kopen een kwestie van tijd.

Online verkoop blijft stijgen: einde van de winkels?
Deskundigen verwachten dat de online verkoop de komende jaren tot wel 35% tot 40% van de totale retailomzet kan oplopen. Met een toenemend belang van mobiel winkelen. Of dit daadwerkelijk het einde van de winkels betekent zoals marketingprofessor Cor Molenaar voorspelt zal de toekomst uitwijzen.

Maar deze ontwikkelingen zijn natuurlijk een grote bedreiging voor traditionele retailers die krampachtig vasthouden aan alleen winkels (de ‘bricks’). De toekomst lijkt vooral weggelegd voor multi-channel retailers met 'bricks & clicks', 'click & collect' en 'smart mobile' formules.

Bron: CBS.nl 2011, Twinkle 02-2012.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten