dinsdag 24 april 2012

Recreatiesector is klantgericht en innovatief

De afgelopen week ben ik meegeweest op een studiereis van Pleisureworld. In twee dagen bezochten we negen bedrijven in de recreatiesector. Algemene indruk: de recreatiesector is sterk in beweging, klantgerichtheid zit in de genen en innovatie is een must om te overleven.

Innovatie is voor bedrijven een must om te overleven
Ondernemerschap in de recreatiesector is een veeleisende functie. Dat bleek tijdens de studiereis ‘You can’t miss it’ van Pleisureworld. De bedrijven die door Pleisureworld waren geselecteerd, gaven elk hun eigen visie op de recreatiesector. De 100 ondernemende mensen die deelnamen aan de reis, voegden daar hun
eigen expertise en visie aan toe.

Enkele opvallende punten:

Ouwehands Dierenpark: Concurrentie in dagrecreatie neemt toe, dus onderscheidend vermogen wordt steeds belangrijker. Een innovatie is als extra publiekstrekker na twee jaar uitgewerkt, dus het gaat om continue innovatie. De afgelopen tien jaar heeft het park een ware metamorfose ondergaan.

Piet Zoomers: Met goede kleding, leuke winkels en aardig personeel alleen red je het niet meer. Dus meer beleving en het ontwikkelen van een een nieuw 'shopping experience center' in Den Bosch om de concurrentie en verschuiving naar online shoppen te slim af te zijn. Klantgerichtheid zit in het DNA, dat is aan alles te merken.

Pannekoekhuis Voorst: Dat ook kleinere bedrijven onderscheidend kunnen zijn met hun bedrijfsconcept, zie je hier. Het mini-pretparkje is gratis toegankelijk voor gasten van het pannekoekenhuis. Inmiddels trekt de locatie zo’n 50.000 bezoekers per jaar. Hoe kleine bedrijven groot kunnen zijn.

Avonturenpark Hellendoorn: Bij Hellendoorn wordt goed op de kosten gelet. De afgelopen jaren zijn de investeringen beperkt gebleven. Dat is ook terug te zien: stilstand resulteert inderdaad in achteruitgang. Nieuwe investeringen moeten het park weer een boost geven.

Attractiepark en resort Slagharen: Heeft de afgelopen jaren vooral ge├»nvesteerd in entertainment. Dat zien ze als hun onderscheidend vermogen in de markt. Het is ook veel goedkoper dan investeren in de zoveelste rollercoaster. Ook met de huisjes op het terrein van het attractiepark bieden zij een product dat anderen niet bieden. Het trekt nieuwe doelgroepen, verlengt het seizoen en verhoogt de inkomsten. Als de verblijfsaccommodatie is volgeboekt, dan zijn er 5000 gasten binnen de poorten.

Landal (Greenparks) Aelderholt: De positionering van Landal wordt goed in de gaten gehouden. Opbrengsten en Net promotor Score (NPS) worden continue gemeten en bezoekersprofielen worden in kaart gebracht. Landal speelt in op trends met nieuwe eco-bungalows en prachtige groepsbungalows waar nog steeds veel vraag naar is (o.a. meer-generaties-uitjes). Al jaren een van de klantvriendelijkste bedrijven in Nederland dat zich profileert met natuur, rust en ruimte en bewust verbinding zoekt met de streek waar ze gehuisvest zijn.

Klimpark Outdoor Centrum Drente: De activiteiten op het outdoor centrum, en met name het nieuwe klimparcours, vormen een nieuwe trekpleister voor de regio. Daar profiteert niet alleen de ‘eigen’ camping van, maar ook vele andere bedrijven in de omgeving. Alleen een totaalconcept lijkt nog te ontbreken, het lijkt nog iets te veel een samenraapsel van onderdelen. Dus daar is nog wat werk aan de winkel.

Moviepark Germany: Prachtig pretpark. Ooit begonnen als Warner Brothers MoviePark. Is volop in ontwikkeling en ze zetten, naast continue vernieuwingen in het park, zwaar in op de kwaliteit van het personeel. Dat is volgens hen de succesfactor waarmee je het meeste kunt bereiken. Maar personeel gemotiveerd houden is lastig. Daar worden de mensen stevig op getraind. De kortste afstand tussen twee mensen is immers een glimlach, zo zegt de directeur Wouter Dekkers. Het zijn de mensen die het doen, ook in pretparken.

Scelta Mushroom Experience: Een uniek experience centre als attractie rondom het product ‘champignon’. Een prachtig uitgevoerd concept, zeker met Kokkerreli, de Kids University voor gezond eten, daarbij. Waarbij het verhaal van de perfecte Nederlandse champignon wordt verteld door het zelf te ervaren. De experience is onderdeel van de vermarkting van de champignons d.m.v. promotie en ontwikkeling van nieuwe producten. Lijkt me een inspirator voor veel branches en bedrijven.

De studiereis werd georganiseerd en begeleid door Pleisureworld, het platform voor overheden en bedrijven in sport, recreatie en toerisme. Een leuke, interessante en leerzame trip. Dat kan ik u zeker aanraden!

Kijk voor een verslag van deze studiereis op de website van Pleisureworld.



1 opmerking:

  1. Klantgerichtheid zit in de DNA wordt hier vermeldt. Dus lijkt het aangeboren te zijn. Als je het niet in de genen hebt, kan je het niet leren. Gelukkig is dit niet zo. Indien we alle artikelen gaan analyseren en kijken wat de gemeenschappelijke factor van het succes is, kom ik steeds terug bij de interesse die de parken tonen voor hun klanten, zij het via het personeel, zij het naar op zoek gaan van de behoeften van hun klanten, of de mix van beiden. Het succes van een onderneming is recht-evenredig met de bereidheid interesse te hebben in de omgeving: in de klanten en zeker ook in de medewerkers. Eva Joos

    BeantwoordenVerwijderen