vrijdag 11 mei 2012

Ziekenhuis patienten gaan voor deskundigheid en kwaliteit

Patiënten kijken naar verschillende aspecten als ze de kwaliteit van de zorg in een ziekenhuis of polikliniek beoordelen. Naast harde aspecten als deskundigheid en kwaliteit van de behandeling, spelen ook diverse zachte aspecten een belangrijke rol. Nogal logisch want patiënten zijn geen deskundigen, dus meten ze de kwaliteit van zorg vooral af andere zaken zoals de hygiene in het ziekenhuis en de mensgerichtheid van het zorgpersoneel.


Al weer enige tijd geleden hebben Research to Improve en KernZorg een Patiënt Vertrouwen Onderzoek ontwikkeld. Begin maart 2010 hadden meer dan 700 patiënten, direct na hun verblijf in een kliniek of bezoek aan een polikliniek, de verschillende kwaliteiten en kenmerken van ziekenhuizen gewaardeerd en geprioriteerd. Hoewel al weer enige tijd geleden, zijn de resultaten uit dit onderzoek zijn nog steeds uiterst relevant en bruikbaar.

Ziekenhuis patienten zijn eensgezind
Het meest opvallende resultaat van dit eerste deel van het onderzoek is dat de uitkomsten zo unaniem zijn. Leeftijd, opleiding, geslacht, en geloofsovertuiging hebben niet of nauwelijks effect op de rangorde of het belang van de kwaliteiten. Ook de aard van de aandoening, de mate van waardering voor het betreffende ziekenhuis of het zelfbeeld leverden nauwelijks significante verschillen op.

Belang van kwaliteitsaspecten volgens ziekenhuis patienten
In de onderstaande tabel zijn de kwaliteiten en de prioriteitsscores opgenomen (maximale score is 100% ) van het onderzoek.

1. Deskundigheid van de artsen en verpleegkundigen (professioneel, correct, etc): 92%

2. Kwaliteit van de apparatuur voor verzorging, diagnose en behandeling: 91%

3. Hygiëne in het ziekenhuis: 91%

4. Mensgerichtheid van de artsen en verpleegkundigen (mededogen, barmhartig, respectvol, integer, zorgzaam, etc.): 85%

5. Patiëntgerichtheid van de artsen en verpleegkundigen (gastvrij, hoffelijk, behulpzaam, etc.): 85%

6. Locatie, met name de nabijheid en bereikbaarheid van een ziekenhuis: 81%

7. Prettige, opgewekte sfeer en leefklimaat in het ziekenhuis: 81%

8. Gevoel van persoonlijk welzijn, zelfbeschikking en privacy tijdens mijn verblijf: 80%

9. Maaltijden (goede kwaliteit, hoeveelheid en afstemming op persoonlijke wensen): 77%

10. Bezoekmogelijkheden: 76%

11. Vormgeving en inrichting van het ziekenhuis (functioneel, sfeervol, etc.): 71%

12. Aanbod en kwaliteit van voorzieningen in ziekenhuis (kiosk, restaurant, ontspanning, etc): 68%.

Aan de percentages te zien vinden ziekenhuispatienten veel onderwerpen belangrijk. Dus werk aan de winkel voor de Nederlandse ziekenhuizen, zelfstandig behandelcentra, poliklinieken en gezondheidscentra.

De resultaten sluiten aan op diverse andere onderzoeken zoals die van Ferro/ING.

Heb jij positieve of negatieve ervaringen te melden als het gaat om de zorg in onze ziekenhuizen? Ik ben benieuwd....

Bron: Dutch Health Network LinkedIn, 2010.

PS: Lees meer over marketing in de Nederlandse gezondheidszorg.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten