zaterdag 30 juni 2012

Van sociaal kopen naar sociaal geven

Social gifting is het nieuwe toverwoord in marketingland. Voor veel ondernemers een interessant concept om met behulp van social media en mobile commerce meer kopers te trekken naar hun (online) winkel en om zo een boost te geven aan de verkoop. Social gifting is nieuw, dus het is nog even de vraag hoe deze trend zich doorzet.
Social shopping is al aardig ingeburgerd
Waar social shopping hot was in 2011, is social gifting de trend voor 2012. Samen kopen op internet is al een tijdje aan de gang en wordt steeds populairder. Denk aan social collective buying sites zoals Groupon, Groupdeal en Sweetdeal en social shopping sites zoals Fashionchick.nl en Kaboodle.com. Steeds meer bedrijven integreren sociale elementen in hun marketing- en verkoopstrategie. Zo kun je bij KLM op basis van social profile targeting zelf kijken naast wie je wilt zitten en kun je met KLM tripplanner samen een vlucht boeken. Toch moeten consumenten eerst naar een bedrijfswebsite, terwijl ze elke dag op Facebook zitten. Daarom komen er steeds meer mogelijkheden om samen via Facebook een product te kopen.

Social gifting een logische volgende stap
Van social shopping naar social gifting is een logische vervolgstap. Een ontwikkeling die in de VS al een stap verder is. Daar is bijvoorbeeld ook het verzamelen van tegoeden om gezamenlijk online aankopen te doen populair. Zó populair, dat een van de eerste gift-applicaties Giftsproject.com in september 2011 is overgenomen door eBay. Een andere populaire gift-applicatie is Karma die je herinnert aan verjaardagen en andere belangrijke dagen met de optie om vanaf je mobieltje meteen een cadeau te kiezen. Inmiddels is het overgenomen door Facebook en tot nu toe alleen beschikbaar in de VS. Opvallend is dat sociaal schenken in de VS groeit, maar in Nederland nog een onontgonnen markt is.

Sociale cadeauplatformen
Toch lijkt het erop dat het fenomeen nu ook langzaam gaat doorbreken in Nederland, want er zijn steeds meer aanbieders waarmee je een gezamenlijk cadeau kan organiseren. Nederlandse initiatieven als Kudoo, Dropgifts en het Zweedse initiatief Wrapp zijn sociale cadeauplatformen die het mogelijk maken om je Facebook-vrienden echte cadeaus te geven. Ze zijn fraai vormgegeven en vereenvoudigen het proces. Je hebt ook applicaties waarbij je samen online spaart voor een gezamenlijk cadeau, zoals het Nederlandse initiatief Paypool en het Amerikaanse Friendfund.

Sinds april 2012 is er Plesents waarbij je een gezamenlijk cadeau koopt en één spaarpot aanmaakt om met een groep vrienden een bedrag in te zamelen. Een combinatie van beide factoren: samen het beste cadeau vinden en betalen. Mede-oprichter Steven Lips verwacht Nederlanders te kunnen motiveren om samen betere cadeaus te geven. Lips: “Een groot nadeel van een gezamenlijk cadeau is het gedoe eromheen. Mensen zeggen mee te willen doen, maar vergeten vervolgens te betalen. Daardoor moet de organisator achter zijn geld aan. Met Plesents zorgen we ervoor dat deelnemers aan een cadeau van tevoren hun bijdrage betalen. Betalen is meedoen.“

Kortom, social gifting is een interessante en kansrijke ontwikkelingen om klanten nog beter van dienst te zijn. Ken jij leuke voorbeelden van social giving, laat dat dan weten!

Bron: Marketingfacts.nl, 2012.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen