dinsdag 25 september 2012

Babyboom business biedt grote kansen

In Nederland zijn er maar liefst 2,5 miljoen babyboomers, mensen die tussen 1946 en 1955 geboren zijn. Volgens onderzoeksbureau Nielsen valt deze grote groep steeds vaker buiten de doelgroep die marketeers kiezen. Een gemiste kans voor veel bedrijven, want als deze babyboomers met pensioen gaan, verschuift hun focus van geld verdienen naar geld uitgeven.

Marketeers vinden babyboomers niet hip genoeg
Hoewel 50% van de uitgaven in retail (en veel andere sectoren) gedaan worden door babyboomers, is slechts 5% procent van alle advertenties gericht op deze doelgroep. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen in samenwerking met adviesbureau Boomagers. Geen slimme zet van deze bedrijven, aldus de onderzoekers. Als deze babyboomers met pensioen gaan, verschuift de focus namelijk van geld verdienen naar geld uitgeven. En geld hebben babyboomers, ondanks de crisis van de afgelopen jaren, in veel gevallen voldoende.

Meer tijd en geld voor hobby's en interesses
In de komende paar jaar bezitten de Amerikaanse babyboomers bijvoorbeeld zeventig procent van het beschikbare inkomen. Daarbij zullen ze de komende twintig jaar vijftien miljard dollar erven van hun ouders. Ook zegt 67 procent van de babyboomers tijdens hun pensioen meer tijd te besteden aan hun hobby’s en interesses. Daarmee richten deze mensen zich niet langer op het vergaren van inkomen, maar op het uitgeven van geld. Vergelijkbare ontwikkelingen zien we in Europa en Nederland.

Gebruik van technologie en internet
Zo komt de groei in het gebruik van technologie voornamelijk door de babyboomers. Ze hebben zich altijd geïnteresseerd in wetenschap en technologie, en gebruiken de technologie gelinkte producten, als ze mainstream zijn geworden, om hun levens te verrijken. Van alle internetgebruikers is 33 procent een babyboomer. Een gelijk percentage geldt voor sociale media. Een derde van de babyboomers zegt een zware internetgebruiker te zijn.

Gezonder en bewuster leven
Senioren leven bewuster en willen beter geinformeerd worden over gezond leven. Dat blijkt uit een gezondheidsonderzoek onder 65-plussers gedaan in opdracht van Unie KBO. Senioren zijn zeer gemotiveerd om gezond te leven, maar het ontbreekt aan goede informatie en adviezen, zo blijkt uit het onderzoek.

Meer over seniorenmarketing
Lees meer over seniorenmarketing.

Aantal vijftigplussers groeit snel
Naast het aantal babyboomers (60-70 jaar) groeit vooral de groep 50-plussers (50-60 en verder) snel. De helft van alle volwassenen in Nederland is over vijf jaar ouder dan 50 jaar. Dat is voor het eerst, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De vergrijzing gaat snel. Op dit moment is in 264 van de 403 gemeenten de helft van de inwoners de 50 al gepasseerd.

Nieuwe 50-plus concepten
De sterk groeiende groep 50-plussers biedt kansen voor ondernemers die de behoeften van deze doelgroep centraal stellen. Zo zoeken steeds meer vijftigplussers op internet naar een nieuwe liefde. Online datingsbureaus zien dan ook een duidelijke groei in het ledenaandeel dat de vijftig inmiddels is gepasseerd. De nieuwe datingsite Lach.nl speelt hier handig op. Lach.nl is er speciaal voor de vijf miljoen 50-plussers in Nederland om hen samen leuke dingen te laten doen. Inmiddels zien steeds meer marketingconcepten voor 50-plussers het licht.

Kortom, kijk in je marketingstrategie ook eens naar vijftigplussers en babyboomers. Ken jij goede voorbeelden van bedrijven en reclamecampagnes die zich op de vijftigplussers richten, dan hoor ik ze graag!

Bron: Customer Talk, Indora.nl, Clou, 2012 en CBS.nl, Lach.nl, 2014.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten