zondag 25 november 2012

Winnaars Co-creation Award 2012 bekend

Het ‘World Food Game’ van de Rabobank is gekozen tot een van de beste co-creatie initiatieven van het afgelopen jaar. Samen met drie andere bedrijven won de Nederlandse bank de ‘Co-Creation Awards 2012’.


Beste co-creatie initiatieven
In oktober maakte de internationale jury de nominaties van de Co-Creation Awards 2012 bekend. De uiteindelijke winnaars in de vier awards categorieën zijn:

1. For Profit Innovation categorie: Jeppesen - Mobile Flitedeck
Het Amerikaanse bedrijf Jeppesen, dochter van Boeing, specialiseert zich in de ontwikkeling van navigatie producten voor de transport industrie. In samenwerking met tientallen piloten heeft Jeppensen een app voor de iPad ontwikkeld ter vervanging van de ouderwetse, papieren kaarten die gebruikt werden door piloten om te navigeren.

2. Not For Profit Innovation categorie: Deutsche Seniorenliga - Stilsicher Unterwegs
De Deutsche Seniorenliga is een organisatie die opkomt voor de belangen van ouderen in Duitsland. Afgelopen jaar heeft de Seniorenliga een oproep gedaan om nieuwe ontwerpen voor rollators te te bedenken. Dit initiatief heeft geresulteerd in diverse nieuwe ontwerpen en heeft tevens een bijdrage geleverd aan de destigmatisatie van rollators in het algemeen.

3. For Profit Marketing/Communication categorie: Rabobank - World Food Game
De VN heeft 2012 uitgeroepen tot het jaar van de coöperatie. De Rabobank, een van origine coöperatieve bank, heeft dit feit aangegrepen om coöperatief ondernemen bij jongeren onder de aandacht te brengen. Dit heeft zij gedaan door jongeren tussen de 16 en 25 actief te betrekken bij de ontwikkeling van de World Food Game; een spel dat draait om coöperatief ondernemerschap (zie video).

4. Not For Profit Marketing/Communication categorie: Asatsu-DK - Stand For Japan
Het initiatief van ADK was gericht op het verkrijgen van inzicht in wat men als uniek beschouwd in de Japanse cultuur. Het initiatief resulteerde in verschillende kunstwerken en video’s over Japan, enkele waarvan tentoongesteld zijn in Metro Stations in Tokyo.

Winnaar Rabobank - World Food Game - The Making Of



Meer informatie over de winnaars vind je op de website van de Co-creation Awards 2012 en in een artikel van Joyce van Dijk op Frankwatching.com.

Wat is co-creatie?
Co-creatie is een containerbegrip waarvoor vele definities de ronde doen. In het algemeen worden de volgende begrippen en definities gebruikt als we het hebben over 'klantgedreven innovatie':

- Mass collaboration: Grote groep mensen die samenwerken aan een idee, product of dienst. Ook wel ‘wikinomics’ genoemd.
- Crowdsourcing: Gebruik maken van een grote groep (‘crowd’) amateurs, professionals en geïnteresseerden voor informatie, advies, onderzoek en ontwikkeling .
- User generated content: Gebruik maken van inhoudelijke bijdragen van consumenten aan een medium of concreet mediaproduct.
- Co-creatie: Samen met klanten en partners op gelijkwaardige basis ontwikkelen en verbeteren van producten en diensten.
- Productconfiguratie: Samenstellen van producten en diensten door ze te ‘configureren’. De klant kan hierbij kiezen uit vooraf gedefinieerde productvarianten en personaliseringmogelijkheden.
- Mass customization: Snel en flexibel aanpassen van producten en diensten aan de ‘gestandaardiseerde’ wensen van de klant. Ook wel ‘massamaatwerk’ of ‘versioning’ genoemd.
- Mass individualization: Verregaande vorm van mass customization. De product of dienst wordt in dit geval volledig toegesneden op de wensen van de individuele klant. Echt maatwerk dus.

Klant in de driver's seat
Wat betreft het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten komt de klant steeds meer in de driver's seat te zitten. Meer informatie over klantgedreven innovatie vind je in het nieuwe boek Klant in de driver's seat. Het eerste Nederlandstalige boek over innovatie waarin de klant centraal staat.

Ik hoor graag of jij nog goede andere voorbeelden kent van klantgedreven innovatie en co-creatie? En veel succes met je eigen co-creatie projecten!



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen