woensdag 13 februari 2013

Niemand luistert meer, iedereen zend!

Dat concludeert reclamemaker Hans van Dijk in een interessant artikel in Adformatie. "'We hebben geen tijd meer om te luisteren. Sociale media? Hartstikke leuk, maar het bezwijkt onder het eigen succes". Al die marketeers die met social media bezig zijn, ze kunnen niet stoppen met zenden maar weten dat er niemand luistert. Het artikel is al een jaar oud, maar actueler dan ooit, daarom enkele highlights daaruit.
Iedereen zend, maar wie luistert er nog?
"Die 'nieuwe' wereld is een wereld waarin iedereen zendt, benadrukt Van Dijk. "We hebben geen tijd meer om te luisteren. Sociale media? Hartstikke leuk, maar het bezwijkt onder het eigen succes. We hebben Second Life gehad, podcasten moesten we allemaal. Virals. Nu de sociale mediagolf. We zijn allemaal aan het zenden, foto's aan het maken, Google-plus aan het bijhouden. Op Foursquare melden in welk café we zitten. We moeten zenden, anders bestaan we niet. Dat gaat fout natuurlijk. Nu al. Omdat de Gouden Loeki zo'n vreselijk programma is, probeerde ik het op Twitter een beetje bij te houden. Onmogelijk. Al die bureaumensen in de zaal waren bezig... stem op ons, sms nu naar ... Geen sterveling kan dat bijhouden. Dat is toch krankzinnig, al die zogenaamde communicatieprofessionals kunnen niet stoppen met zenden, terwijl ze allemaal weten dat er niemand luister.'

Wilbert Leering (Being There) ziet internet als 'de redding van het geschreven woord'. 'Rijker en pluriformer dan we ooit hadden kunnen verzinnen. Straattaal, sms-taal, het is waanzinnig. Neem het woord van het jaar, tuigdorp. Of weigerambtenaar. Framing ís copy. Dat is het altijd geweest. In presentaties probeer je samen met de klant tot een frame te komen, tot een woordbeeld. Dat is het domein van de copywriter. Toen ik in de reclame begon, kwam internet een beetje opzetten. Online teksten moesten korter. Dat is steeds groter en belangrijker geworden. Maar voor de beste dingen online is de copywriter nog altijd hard nodig. Het vergt nog steeds tekstvaardigheid.

Framing is het toverwoord
Ook Van Dijk is gefascineerd door framing. 'Dat is wat Wilders de hele tijd doet. Het is uit Amerika komen overwaaien. Meteen de discussie in een lijstje zetten: hier gaat het over. Dat vond ik zo leuk met "caviapolitie". Toen kreeg Wilders het voor zijn kiezen van onze voormalige hoofdcommissaris. We gaan op alles bezuinigen en dan gaan we opeens 500 man dierenpolitie aanstellen. Caviapolitie. In één keer goed. Casinopensioenen is ook zo'n term. Meteen duidelijk. Daar ligt absoluut een taak voor schrijvers' ".

Manifest voor Copywrtiting in tijden van oorlog
In het artikel staat ook Hans van Dijk's 'manifest' voor "Copywriting in tijden van oorlog". Die luidt als volgt:

Vergeet tekst
- Zoek beeld: foto, tekening, infographie ... nog beter: film!
- Als tekst moet, dan kort, en dan nog korter.
- Skip intro. Cut the crap. Wees relevant.

Iedereen zendt, niemand luistert. Dus
- Stop met zenden, of...
- "ontzend" them. Denk boek, magazine, docu, app, expo, festival, opera
voor mijn part. Beter: product of dienst.

Het is 2011
- Doe aan "framing". Ken je Kuitenbrouwer. Caviapolitie.
Burenkorting. Casinopensioen. Linkse hobbies. Earned media.
- Schrap alle bijvoegelijke naamwoorden. Staat er dan nog wat?
- WTF? Fest. #dikkefail @ 2.0_underscore :-)

Hou op met commanderen
- Ga nu naar de winkel. Doe mee. Kijk nu op dinges.nl. Klik hier. Vraag nu
de folder aan. Ik ben je hond niet.
- Doe eens aardig. Je wilt toch geld van me.

Geen zinnen maar bullets
- Lezen = scannen. Op scherm, telefoon, tablet. In trein, auto, op de fiets,
voor tv, mailend, pratend, etend.
- Iedereen weet: het is allemaal marketing.
- Pak de mitrailleur. Schrijven doe je maar aan je moeder.

Vergeet tekst.
Bedenk een idee.

Dat laatste ongetwijfeld ingegeven doordat volgens John Hegarty (in 'Hegarty on Advertising') uit onderzoek zou blijken dat slechts 2 procent van de mensheid advertentieteksten leest. Die 2 procent zijn volgens Hegarty 'de opdrachtgever, diens afdeling marketing, de copywriter, diens moeder en accountdirector'. De oude Romeinen wisten het: beelden zeggen meer dan duizend woorden. (Nu ik dit schrijf besef ik mij dat ik (a) altijd grote artikelen schrijf en (b) weinig gebruik maakt van beelden. Macht der gewoonte ben ik bang.)

Waarom hebben we 2 oren en maar 1 mond?
En luister jij nog wel eens naar anderen of ben je alleen aan het zenden met twitteren, sms-en, linkedinnen, etc?

Het is zoals Zeno van Citium, Grieks filosoof uit lang vervlogen tijden al zei: "De reden waarom we twee oren hebben en slechts 1 mond is dat we meer moeten luisteren en minder moeten praten.”

Leestip: Hans van Dijk schreef eerder al een erg leuk en leerzaam boek over hoe de reclamewereld in elkaar zit en wat de geheimen zijn van succesvolle reclame. Dit boek heet "Zapklare brokken" en is te koop in de betere (online) boekwinkel.

Bron: Adformatie, januari 2012.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen