zondag 31 maart 2013

Co-creatie in de praktijk: Centraal Beheer Achmea

Klantgedreven innoveren met co-creatie, crowdsourcing en communities in de praktijk: Deel 9 Centraal Beheer Achmea. Ter inspiratie, lering en vermaeck.

Klant in de driver's seat
Steeds meer bedrijven betrekken klanten en gebruikers bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Co-creatie, crowdsourcing en communities zijn dan ook 'hot'. Daarom interessant om naar een aantal bekende en minder bekende praktijkcases te kijken. Ter inspiratie, lering en vermaeck.

Centraal Beheer Achmea - Ondernemers in MKB



The Case
Centraal Beheer Achmea is onder de noemer 'Ondernemer Centraal' gestart met het in kaart brengen van de context en beleving van klein zakelijke ondernemers. Van daaruit worden (latente) behoeftes gedestilleerd en nieuwe producten en dienstverlening ontwikkeld. De onderzoekstechniek die gebruikt wordt om de beleving en context in kaart te brengen heet Context Mapping en is mede ontwikkeld door de Technische Universiteit van Delft.

Marius Woldberg van Centraal Beheer Achmea zegt daarover op Marketingfacts.nl op 24 maart 2010: Bij Centraal Beheer Achmea hebben we nu een jaar ervaring met co-creatie en dan specifiek expert co-creatie. Samen met enkele zakelijke doelgroepen hebben we in het afgelopen jaar diverse co-creatie trajecten gedaan. Enorm veel enthousiasme zowel in- als extern. Op die manier ontstaat een (nieuw) netwerk van personen/bedrijven die betrokken willen blijven bij de organisatie. Dit nieuwe netwerk bouwen we nu langzaam op. Gedurende alle fases van conceptontwikkeling betrekken we dit netwerk om mee te blijven denken (en te co-creëren).

De uitdaging zit hem niet in de directe resultaten uit co-creatie (die zijn er wel), maar in de executiekracht van de organisatie om die goede ideeën om te zetten in producten en diensten die in de markt gezet kunnen worden. Dit jaar proberen we toe te werken naar fase drie waarin we open-innovatie, co-creatie integraal een onderdeel willen laten zijn van conceptontwikkeling. Al doende leren we en gaan we met vallen en opstaan de juiste richting op!

Moederorganisatie Achmea probeert met zijn Achmea Innovation Centre of Excellence over verschillende merklabels heen, op zoek te gaan naar vernieuwing. Afgelopen jaren waren zij de initiator van platformen als www.goedenwel.nl (voor 55-plussers), mijnpensioengoedgeregeld.nl, pensioenkoers.nl, het Servicecentrum Overlijden en het ZZP-platform Myler.nl. Achmea is ook initiatiefnemer van de nieuwe internetverzekeraar InShared. Onder de noemer ‘we all benefit’ stort InShared de overwinsten terug in de zakken van verzekerden. Innoveren doe je er niet even bij, het werkt alleen als je het strategisch aanpakt en klanten erbij betrekt. Dat heeft Achmea goed begrepen.

Ken jij nog andere voorbeelden? Dan hoor ik ze graag!

Wat is klantgedreven innovatie?
Klantgedreven innovaties zijn innovaties waarbij klanten sterk betrokken zijn bij de ontwikkeling, realisatie, introductie en/of verspreiding van de innovatie. Een innovatie is (volgens Everett M. Rogers) een idee, gebruik of object dat als nieuw wordt ervaren door de doelgroep. Het maakt niet uit of de idee ook echt nieuw is, het gaat om de ervaring van de nieuwheid door de gebruikers. Innovatie heeft dus niet zozeer met ‘uitvinden’ (inventie) te maken, als wel met het slim toepassen van bestaande uitvindingen, producten en diensten. In de praktijk kunnen innovaties betrekking hebben op kleine productverbeteringen (evolutionaire innovatie) tot aan grote nieuwe, nog niet eerder ontwikkelde, producten of diensten (radicale innovatie).

Centraal Beheer Achmea betrekt klanten (lead-users) via expert co-creatie en community-building. Een mooi voorbeeld van klantgedreven innovatie. Ken jij nog andere voorbeelden? Dan hoor ik ze graag! De komende dagen volgt het laatste deel 10 in deze reeks.

Klantgedreven innoveren 
Meer weten over klantgedreven innoveren met behulp van co-creatie, crowdsourcing en communities? Lees dan het boek 'Klant in de driver's seat'. 

In deze serie verscheen eerder:
1. Co-creatie in de praktijk: Lays Maak de Smaak
2. Co-creatie in de praktijk: TeamTopZorg
3. Co-creatie in de praktijk: Threadless
4. Co-creatie in de praktijk: Pickwick Dutch Blend
5. Co-creatie in de praktijk: NikePlus
6. Co-creatie in de praktijk: LEGO Designed By Me
7. Co-creatie in de praktijk: UMC St Radboud ziekenhuis
8. Co-creatie in de praktijk: Ducati






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen