vrijdag 29 maart 2013

Co-creatie in de praktijk: Ducati

Klantgedreven innoveren met co-creatie, crowdsourcing en communities in de praktijk: Deel 8 Ducati. Ter inspiratie, lering en vermaeck.


Klant in de driver's seat
Steeds meer bedrijven betrekken klanten en gebruikers bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Co-creatie, crowdsourcing en communities zijn dan ook 'hot'. Daarom interessant om naar een aantal bekende en minder bekende praktijkcases te kijken. Ter inspiratie, lering en vermaeck.

Ducati - Ontwerpen van de nieuwe motor 



The Case
Ducati-rijders zijn fans die in hun vrije tijd op een Ducati rijden en druk bezig zijn met het onderhouden en personaliseren van hun motor. Ducatie-rijders konden al langer via webpolls stemmen op prototypes die in productie genomen moesten worden en feedback geven voor verdere productontwikkeling.

Sinds kort werken Ducati-fans in virtuele teams samen met professionele ontwerpers en productmanagers van de fabrikant. Samen definiĆ«ren ze de eigenschappen en technische kenmerken van de ‘nieuwe motor’. Motorrijders plaatsen dagelijks meer dan 200 berichten op fora en chats van Ducati. Populair zijn de discussies over ‘motorbeleving’.

Communitymanagers van Ducati nemen actief deel aan de discussie via websites, online magazines en nicheportals voor motorrijders. Ook proberen zij ‘influencials’ te identificeren die invloed hebben op het keuzegedrag van motorrijders. Ducati noemt het businessmodel ‘virtual community management’ en ‘customer collaboration management’.    

The Matrix Reloaded: Trinity on her Ducati motorcycle (HD)



Ken jij nog andere voorbeelden? Dan hoor ik ze graag!

Wat is klantgedreven innovatie?
Klantgedreven innovaties zijn innovaties waarbij klanten sterk betrokken zijn bij de ontwikkeling, realisatie, introductie en/of verspreiding van de innovatie. Een innovatie is (volgens Everett M. Rogers) een idee, gebruik of object dat als nieuw wordt ervaren door de doelgroep. Het maakt niet uit of de idee ook echt nieuw is, het gaat om de ervaring van de nieuwheid door de gebruikers. Innovatie heeft dus niet zozeer met ‘uitvinden’ (inventie) te maken, als wel met het slim toepassen van bestaande uitvindingen, producten en diensten. In de praktijk kunnen innovaties betrekking hebben op kleine productverbeteringen (evolutionaire innovatie) tot aan grote nieuwe, nog niet eerder ontwikkelde, producten of diensten (radicale innovatie).

Ducati betrekt klanten (lead-users) via co-creatie, customer collaboration en community-buildng. Een mooi voorbeeld van klantgedreven innovatie. Ken jij nog andere voorbeelden? Dan hoor ik ze graag! De komende dagen volgt deel 9 in deze reeks.

Klantgedreven innoveren
Meer weten over klantgedreven innoveren met behulp van co-creatie, crowdsourcing en communities? Lees dan het boek 'Klant in de driver's seat'. 

In deze serie verscheen eerder:
1. Co-creatie in de praktijk: Lays Maak de Smaak
2. Co-creatie in de praktijk: TeamTopZorg
3. Co-creatie in de praktijk: Threadless
4. Co-creatie in de praktijk: Pickwick Dutch Blend
5. Co-creatie in de praktijk: NikePlus
6. Co-creatie in de praktijk: LEGO Designed By Me
7. Co-creatie in de praktijk: UMC St Radboud ziekenhuis



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen