dinsdag 12 maart 2013

Co-creatie in de praktijk: Lays Maak de Smaak

Klantgedreven innoveren met co-creatie, crowdsourcing en communities in de praktijk: Deel 1 Lays Maak de Smaak. Ter inspiratie, lering en vermaeck.


Klant in de driver's seat 
Steeds meer bedrijven betrekken klanten en gebruikers bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Co-creatie, crowdsourcing en communities zijn dan ook 'hot'. Daarom interessant om naar een aantal bekende en minder bekende praktijkcases te kijken. Ter inspiratie, lering en vermaeck.

Lays - Maak de Smaak (2010)



The Case
Lays Maak de Smaak was in 2010 een krakend succes. Er waren meer dan 675.000 smaakinzendingen voor een nieuwe chipssmaak en ruim 6 miljoen verkochte zakken van de drie finalesmaken, waaronder de winnaar 'Patatje Joppie'. Tijdens de finaleperiode kon een verkoopstijging van 14% worden waargenomen. Campagne awareness werd vastgesteld op 72% en brand awareness steeg van 60% naar 78%. Geen wonder dat Nederland in 2012 opnieuw wordt uitgedaagd om een nieuwe smaak Lay’s chips te bedenken en mee te helpen kiezen. Leuk: dit keer kan iedereen in online ‘battles’ nog meer mee bepalen welke drie finalesmaken straks in augustus in de winkel komen te liggen. De uiteindelijke winnende smaak is vervolgens vanaf november 2012 een jaar lang als Limited Edition te koop. De winnaar die deze smaak heeft ingezonden, verdient 25.000 euro én 1% van de omzet van ‘zijn’ chips tijdens dat eerste jaar. Chipsfabrikant Lay’s heeft daarnaast ook een online community ontwikkeld op Facebook om het dialoog met de consument aan te gaan. Lay’s wil de betrokkenheid verder stimuleren door spelelementen in te zetten en op zoek te gaan naar de grootste fan.

Wegens groot succes werd de Maak de Smaak campagne in 2012 nogmaals uitgevoerd:

Lays - Maak de Smaak (2012)



Succes doet volgen, dus kwam Mc Donalds al snel met een vergelijkbaar initiatief:

Mc Donalds - Maak je eigen burger



De winnaar



Klantgedreven innoveren
Meer weten over klantgedreven innoveren met behulp van co-creatie, crowdsourcing en communities? Lees dan het boek 'Klant in de driver's seat' of neem contact op.

Wat is klantgedreven innovatie?
Klantgedreven innovaties zijn innovaties waarbij klanten sterk betrokken zijn bij de ontwikkeling, realisatie, introductie en/of verspreiding van de innovatie. Een innovatie is (volgens Everett M. Rogers) een idee, gebruik of object dat als nieuw wordt ervaren door de doelgroep. Het maakt niet uit of de idee ook echt nieuw is, het gaat om de ervaring van de nieuwheid door de gebruikers. Innovatie heeft dus niet zozeer met ‘uitvinden’ (inventie) te maken, als wel met het slim toepassen van bestaande uitvindingen, producten en diensten. In de praktijk kunnen innovaties betrekking hebben op kleine productverbeteringen (evolutionaire innovatie) tot aan grote nieuwe, nog niet eerder ontwikkelde, producten of diensten (radicale innovatie).

Hoewel Lays Maak De Smaak (Patatje Joppie e.d.) geen innovatie is, maar eerder een productaanpassing, geeft deze case wel mooi aan hoe je klanten met behulp van crowdsourcing kunt betrekken bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten.

Ken jij nog andere voorbeelden? Dan hoor ik ze graag! De komende dagen volgt deel 2 in deze reeks.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten