zondag 24 maart 2013

Co-creatie in de praktijk: LEGO

Klantgedreven innoveren met co-creatie, crowdsourcing en communities in de praktijk: Deel 6 LEGO met Designed By ME. Ter inspiratie, lering en vermaeck.


Klant in de driver's seat
Steeds meer bedrijven betrekken klanten en gebruikers bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Co-creatie, crowdsourcing en communities zijn dan ook 'hot'. Daarom interessant om naar een aantal bekende en minder bekende praktijkcases te kijken. Ter inspiratie, lering en vermaeck.


LEGO - Designed byME



The Case
In het Engels en overgenomen van Wikipedia, the free encyclopedia:

LEGO Design byME was a service connected with the construction toy Lego. Launched in 2005 under the name Lego Factory, the service allowed people to design their own Lego models using a computer program, then upload them to the Lego website, design their own box design, and order them for actual delivery. The brand also covers a small selection of products that have been designed by Lego fans, and which were available to purchase as a set.

LEGO Design byME was created for people to use their imagination and have fun building and experimenting with virtual Lego bricks. This is done on a program called Lego Digital Designer. Then they upload them to Design byME on the Lego website, and have the ability to share their creations with the world in the gallery, or to purchase their models. The entire Design byME program is now shut down as of January 16, 2012.

When purchasing models from Lego Design byME, the price is significantly high compared to store-bought Lego sets. It would be easy for consumers to believe that the prices are unreasonable. However, the price is divided into a few different parts. These are listed below:
- A service fee, which includes the handpicking of bricks and producing a custom made box.
- The cost of the bricks, which is based on the amount as well as the types of bricks in the model.
- Standard Shipping fees.
- The optional building guide does not produce any additional fee.
- Design byME does not accept returns, because this is considered a custom service, and they produce personally customized sets.

In late 2011, Lego announced that it would discontinue its Design byME service in its current form. From January 16, 2012, models created in Lego Digital Designer can no longer be purchased directly as LEGO Design byME sets. This does not affect the HERO Recon Team Hero Creator range of products. Lego has confirmed that it will continue Lego Digital Designer as a free design software, and it will also keep its Pick-a-Brick service operational.

Lego claims that Design byME has proven to be "too complex for children", and that despite its success, "the overall Design byME experience has struggled to live up to the quality standards for a LEGO service".

LEGO's visie
Connie Kalcher, Vice president, Customer Experience LEGO, praat over open innovatie, co-creatie, lead users in relatie tot LEGO Mindstorms, LEGO Design By Me and LEGO Universe.



Ken jij nog andere voorbeelden? Dan hoor ik ze graag!

Wat is klantgedreven innovatie?
Klantgedreven innovaties zijn innovaties waarbij klanten sterk betrokken zijn bij de ontwikkeling, realisatie, introductie en/of verspreiding van de innovatie. Een innovatie is (volgens Everett M. Rogers) een idee, gebruik of object dat als nieuw wordt ervaren door de doelgroep. Het maakt niet uit of de idee ook echt nieuw is, het gaat om de ervaring van de nieuwheid door de gebruikers. Innovatie heeft dus niet zozeer met ‘uitvinden’ (inventie) te maken, als wel met het slim toepassen van bestaande uitvindingen, producten en diensten. In de praktijk kunnen innovaties betrekking hebben op kleine productverbeteringen (evolutionaire innovatie) tot aan grote nieuwe, nog niet eerder ontwikkelde, producten of diensten (radicale innovatie).

LEGO Factory en later Designed By ME waren combinaties van customer co-design, mass customization en community-building. Maar ondanks het initiele succes besloot LEGO om er toch mee te stoppen en nieuwe initiatieven te ontwikkelen op het gebied van customer driven innovation. Het is dus niet allemaal goud dat blinkt in co-creatie land. Ken jij nog andere voorbeelden? Dan hoor ik ze graag! De komende dagen volgt deel 7 in deze reeks.

Klantgedreven innoveren
Meer weten over klantgedreven innoveren met behulp van co-creatie, crowdsourcing en communities? Lees dan het boek 'Klant in de driver's seat'.

In deze serie verscheen eerder:
1. Co-creatie in de praktijk: Lays Maak de Smaak
2. Co-creatie in de praktijk: TeamTopZorg
3. Co-creatie in de praktijk: Threadless
4. Co-creatie in de praktijk: Pickwick Dutch Blend
5. Co-creatie in de praktijk: NikePlus



Geen opmerkingen:

Een reactie posten