vrijdag 22 maart 2013

Co-creatie in de praktijk: Nike Plus

Klantgedreven innoveren met co-creatie, crowdsourcing en communities in de praktijk: Deel 5 Nike Plus. Ter inspiratie, lering en vermaeck.

Klant in de driver's seat
Steeds meer bedrijven betrekken klanten en gebruikers bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Co-creatie, crowdsourcing en communities zijn dan ook 'hot'. Daarom interessant om naar een aantal bekende en minder bekende praktijkcases te kijken. Ter inspiratie, lering en vermaeck.

Nike Plus (Nike+)



The Case
Bij Nike+ worden hardlopers wereldwijd met elkaar verenigd door een volledig ‘customized’ online platform. Dit platform faciliteert hardlopers met verschillende programma’s voor trainingsschema’s, bijhouden van afgelegde kilometers en prestaties, etc. Daarnaast organiseert Nike 'Running Clubs' in het bos met als doel om hardlopers de ultieme running experience te bieden. Een mooie vorm van communitybuilding.  NikeID is een ander innovatief concept. Met NikeID kunnen consumenten zelf hun favoriete Nike sneaker ontwerpen en online bestellen door te kiezen uit verschillende modellen, materialen, kleuren, zolen, veters en bedrukkingen. Hiervoor heeft Nike een speciale  applicatie gemaakt die ze inzetten op hun website en binnen Facebook. Via The Team Locker-applicatie kunnen sportteams hun ontwerpen onderling delen en beoordelen. Een vorm van co-creatie waarbij gebruik gemaakt wordt van personalisatie en customization. Nike won met dit initiatief de Co-Creation Award 2011.





Ken jij nog andere voorbeelden? Dan hoor ik ze graag!

Wat is klantgedreven innovatie?
Klantgedreven innovaties zijn innovaties waarbij klanten sterk betrokken zijn bij de ontwikkeling, realisatie, introductie en/of verspreiding van de innovatie. Een innovatie is (volgens Everett M. Rogers) een idee, gebruik of object dat als nieuw wordt ervaren door de doelgroep. Het maakt niet uit of de idee ook echt nieuw is, het gaat om de ervaring van de nieuwheid door de gebruikers. Innovatie heeft dus niet zozeer met ‘uitvinden’ (inventie) te maken, als wel met het slim toepassen van bestaande uitvindingen, producten en diensten. In de praktijk kunnen innovaties betrekking hebben op kleine productverbeteringen (evolutionaire innovatie) tot aan grote nieuwe, nog niet eerder ontwikkelde, producten of diensten (radicale innovatie).

Nike Plus is een succesvol voorbeeld van co-creatie door community-building en mass customization (massa maatwerk, personalisatie). Hierbij gaat het niet zo zeer om het product zelf, als wel om de customer experience. Ken jij nog andere voorbeelden? Dan hoor ik ze graag! De komende dagen volgt deel 6 in deze reeks.

Klantgedreven innoveren
Meer weten over klantgedreven innoveren met behulp van co-creatie, crowdsourcing en communities? Lees dan het boek 'Klant in de driver's seat'.

In deze serie verscheen eerder:
1. Co-creatie in de praktijk: Lays Maak de Smaak
2. Co-creatie in de praktijk: TeamTopZorg
3. Co-creatie in de praktijk: Threadless
4. Co-creatie in de praktijk: Pickwick Dutch Blend



Geen opmerkingen:

Een reactie posten