maandag 18 maart 2013

Co-creatie in de praktijk: Pickwick Dutch Blend

Klantgedreven innoveren met co-creatie, crowdsourcing en communities in de praktijk: Deel 4 Pickwick Dutch Blend. Ter inspiratie, lering en vermaeck.


Klant in de driver's seat
Steeds meer bedrijven betrekken klanten en gebruikers bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Co-creatie, crowdsourcing en communities zijn dan ook 'hot'. Daarom interessant om naar een aantal bekende en minder bekende praktijkcases te kijken. Ter inspiratie, lering en vermaeck.

Pickwick Dutch Blend - Bedenk een nieuwe theesmaak



The Case
Vijfentwintig Hyvers – en fans van Pickwick – zijn 3 maanden lang via een cocreatietraject intensief betrokken bij de ontwikkeling van een nieuwe, echt Nederlandse theevariant: de Pickwick Dutch Tea Blend.

Doelstelling van het project was voor Pickwick enerzijds om een echte Nederlandse thee te maken van Nederland voor Nederland en anderzijds om deze op een ludieke en geloofwaardige manier aan de rest van Nederland te kunnen presenteren. Door dit cocreatietraject wilde men het Pickwick-merk op relevante manier actueel houden vanuit de laagdrempelige kracht die het al heeft. En wat is er dan mooier om echt een dialoog aan te kunnen gaan met je fans en deze mensen laten bepalen hoe hun Nederlandse thee moet smaken, ruiken en heten? Tot slot wilden ze met het co-creatietraject ook een jonger publiek interesseren voor klassieke thee, die ook heel licht en verfijnd kan zijn.



Ken jij nog andere voorbeelden? Dan hoor ik ze graag!

Klantgedreven innoveren
Meer weten over klantgedreven innoveren met behulp van co-creatie, crowdsourcing en communities? Lees dan het boek 'Klant in de driver's seat'.

Wat is klantgedreven innovatie?
Klantgedreven innovaties zijn innovaties waarbij klanten sterk betrokken zijn bij de ontwikkeling, realisatie, introductie en/of verspreiding van de innovatie. Een innovatie is (volgens Everett M. Rogers) een idee, gebruik of object dat als nieuw wordt ervaren door de doelgroep. Het maakt niet uit of de idee ook echt nieuw is, het gaat om de ervaring van de nieuwheid door de gebruikers. Innovatie heeft dus niet zozeer met ‘uitvinden’ (inventie) te maken, als wel met het slim toepassen van bestaande uitvindingen, producten en diensten. In de praktijk kunnen innovaties betrekking hebben op kleine productverbeteringen (evolutionaire innovatie) tot aan grote nieuwe, nog niet eerder ontwikkelde, producten of diensten (radicale innovatie).

Pickwick Dutch Blend is een succesvol voorbeeld van co-creatie door productexperts van de fabrikant en een zorgvuldig samengestelde groep productfans. Ken jij nog andere voorbeelden? Dan hoor ik ze graag! De komende dagen volgt deel 5 in deze reeks.

In deze serie verscheen eerder:
1. Co-creatie in de praktijk: Lays Maak de Smaak
2. Co-creatie in de praktijk: TeamTopZorg
3. Co-creatie in de praktijk: Threadless



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen