zaterdag 29 juni 2013

80-20 regel van CRM - Bestaande klanten zorgen voor toekomstige winst - CRM infographic

CRM kent meerdere 80-20-regels, een daarvan is: twintig procent van de bestaande klanten zorgt voor tachtig procent van de toekomstige winst. Aldus een mooie infographic van het Amerikaanse Kapow.
Klantbehoud levert winst op
De Amerikaanse 'client entertainment company' Kapow heeft een mooie infographic gemaakt met enkele CRM wetenswaardigheden. Zoals een bijzondere 80-20-regel, namelijk dat 20% van de bestaande klanten zorgt voor 80% van de toekomstige bedrijfswinst. En dat 5% meer klantbehoud kan zorgen voor een winststijging van 25-125%. Het onderschrijft daarmee het belang van klantbehoud en customer retention.

The Power of Customer Retention Infographic


Waar komen deze cijfers vandaan?
Mooi zo'n fancy infographic, maar kloppen die cijfers wel en waar komen de cijfers vandaan? Kapow is niet scheutig met de bronvermelding, want zelf hebben ze dit niet onderzocht. Men geeft twee bronnen prijs die ieder op hun beurt weer doorverwijzen naar minder goed gespecificeerde bronnen, waaronder deze presentatie op Slideshare.


15 (on)waarheden over klanttevredenheid en klantloyaliteit
Maar wees gerust. Uit mijn literatuuronderzoek voor mijn boek 'CRM in de praktijk' weet ik dat de beweringen van Kapow ondersteund worden door resultaten uit meerdere wetenschappelijke studies die over een reeks van jaren zijn uitgevoerd. De 'rode draad' in die bevindingen heb ik vastgelegd in een e-book en presentatie met de titel '15 (on)waarheden over klanttevredenheid en -loyaliteit'.



Meer weten?
Wil je meer weten over CRM, lees dan het boek CRM in de praktijk of vraag een van de gratis e-books aan over klanttevredenheid en klantloyaliteit.

PS: ken je goede bronnen van interessante (wetenschappelijke) onderzoeken? Dan hoor ik het graag!




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen