vrijdag 21 juni 2013

Innovatiesucces komt door focus en niet door geld

Veel bedrijven denken dat je innovatiesucces kunt kopen en stoppen veel geld in Research en Development in de stille hoop ook een Apple of Google te worden. Maar geld is geen garantie voor succes, verre van dat. Wat wel werkt is focus, samenhang en een strategische match.


Het draait om focus en samenhang
De sleutel tot innovatiesucces ligt niet in het geld dat in het ontwikkelen van producten en innovaties wordt gestopt. De sleutel tot succes ligt juist in focus en samenhang. Dat zegt Cesare Mainardi, CEO van Booz Allen Company, in een interview met de Amerikaanse krant The Wall Street journal.

Wat is het belangrijkste dat leiders moeten doen om innovatie binnen hun instellingen te laten floreren? Deze vraag kregen tientallen experts op het gebied van innovatie van The Wall Street Journal voorgeschoteld.

Volgens Mainardi, geloven teveel leiders nog steeds het fabeltje dat als ze genoeg geld investeren in Research en Development, dat ze de volgende Apple of Google kunnen worden. “Uiteraard is het niet zo eenvoudig. In de laatste 8 jaar hebben we ‘s werelds 1000 grootste bedrijven die in R/D investeren onderzocht in ons “Global Innovation 1000” onderzoek. En ieder jaar trekken we dezelfde conclusie – er is geen significante statistische relatie tussen financieel resultaat en innovatie-uitgaven, zowel voor de totale R/D uitgaven of R/D als percentage van de totale omzet” zegt de topman van het strategie adviesbureau.

“Het geheim is niet geld – het is focus en samenhang. Bedrijven die excelleren in innovatie hebben altijd één karaktereigenschap gemeen. Ze weten waar ze echt goed in zijn binnen de markt, en zij richten hun innovatie-inspanningen rond deze kerncapaciteiten – die specifieke combinatie van talent, kennis, team structuur, tools, processen die hun bedrijf onderscheiden en enorme waarde creëren. Mijn advies aan leiders:  Vind uit wat jouw bedrijf op een unieke manier doet en bouw een specifieke innovatiestrategie hieromheen. Ons advies is zelfs om de algehele bedrijfsstrategie om de kerncapaciteiten heen te bouwen. Zodra bedrijven zo’n samenhang bereiken, dan ontstaat de innovatiemagie”.

Strategische mismatch
Deze conclusie sluit mooi aan op het hoofdstuk ‘strategische mismatch’ uit mijn boek ‘Innovatieblunders’. Waarin het advies en de take-away zijn: Bewaak de strategische samenhang van innovaties en innoveer in de corebusiness!

Wat bepaalt volgens jou het innovatiesucces?

Bron: Artikel ‘Booz: Samenhang bepaalt innovatiesucces, niet geld’, Consultancy.nl, 2013 en Innovatieblunders, Sjors van Leeuwen, 2013.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen