zaterdag 1 juni 2013

Klantgerichtheid motiveert medewerkers

Werknemers zijn bereid om zich extra in te zetten als hun organisatie klantgericht is en als ze trots kunnen zijn. Loonsverhogingen en bonussen werken stukken minder stimulerend.


Klantgerichtheid en trots als motivatoren
Dat blijkt uit onderzoek van Adecco onder 1.100 Britse werknemers. In totaal gaf zeker de helft van de respondenten (52%) aan klantgerichtheid en trots als motivator te beschouwen voor het verrichten van extra inspanningen op de werkvloer. Daarbij is het gevoel van zelftrots de sterkste factor, met name bij 45-plussers, evenals het ontvangen van waardering van de baas.

45-plussers doen graag een stapje extra
Vooral 45-plussers zijn bereid om een extra stap te zetten bij de aanwezigheid van zaken als teamwerk, zelfvoldoening en klantenservice. Van deze groep zegt veertig procent ook regelmatig harder te werken dan vereist.

Jongeren kijken vooral naar de poen
Bij jongere werknemers wordt vooral gekeken naar financiële beloningen als motivator, al noemt 40% van hen toch ook zelfvoldoening als belangrijke reden.

Eerder schreef ik op dit blog al over de positieve effecten van medewerkertevredenheid op de klanttevredenheid en winstgevendheid van bedrijven.

‘Dit onderzoek toont aan dat werknemers - naarmate de carrière vordert – hun hoge werkethiek en passie voor hun baan blijven behouden’, concludeert Steven Kirkpatrick, marketingdirecteur bij Adecco, op basis van de resultaten. Zie hier het voordeel van oudere werknemers.

Klantgerichtheid levert dus in meerdere opzichten winst op: betere dienstverlening, meer tevreden medewerkers, meer tevreden en trouwe klanten en meer winst. Wat wil je nog meer?

Bron: HRmagazine.co.uk, Telecommerce.nl, 2012.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen