woensdag 10 juli 2013

Digitaal volwassen bedrijven doen het veel beter

Het leven is soms een speeltuin en dat geldt ook als het om digitalisering in het bedrijfsleven gaat. Maar wat blijkt uit onderzoek? Digitaal volwassen bedrijven weten meer omzet, meer winst en meer marktwaarde te genereren. Dit doen ze door een combinatie van leiderschap, visie en actie.


Concurrentievoordeel door ‘Digital Maturity’
Uit wereldwijd onderzoek van Capgemini en het MIT Center for Digital Business blijkt dat:
  • Organisaties met een hoge Digital Maturity gemiddeld veel betere resultaten halen dan concurrenten in hun sector: 9% meer omzet, 26% meer winst en 12% meer marktwaarde.
  • Hoewel de Digital Maturity per sector verschilt, heeft iedere sector voorbeelden van organisaties die een volledige ‘Digital Transformation’ hebben ondergaan en daarmee over een keihard competitief voordeel beschikken.
  • Slechts een beperkt aantal organisaties heeft echt een competitief voordeel gerealiseerd door de toepassing van digitale technologieën.
  • Er bestaan duidelijke patronen waarmee leiders in de markt hun Digital Maturity hebben ontwikkeld tot een 'Digital Advantage'.

Kortom, investeren in ‘Digital Transformation’ loont, aldus de onderzoekers. Dit kwalitatieve onderzoek werd uitgevoerd onder 400 grote bedrijven, aangevuld met diepte-interviews met 157 bestuurders van meer dan 50 grote organisaties.

Disruptive Technologies That Are Changing The World volgens Mc Kinsey:
Interessant in dit verband zijn de twaalf disruptieve technologien die volgens adviesbureau Mc Kinsey de wereld gaan veranderen:
1. Mobile internet
2. Automation of knowledge work
3. Internet of things
4. Cloud technology
5. Advanced robotics
6. Autonomous and near autonomous vehicles
7. Netxt-generation genomics
8. Energy storage
9. 3D-printing
10. Advanced materials
11. Advanced gas and oil recovery
12. Renewable energy

Hoe wordt je digitaal volwassen?
Digitaal volwassen bedrijven zetten digitale technologieën zoals internet, mobiel, social media, collaboration, analytics en embedded devices niet alleen in voor nieuwe producten, diensten en innovaties (e-commerce), maar gebruiken technologie vooral ook om de hele bedrijfsvoering opnieuw in te richten of om geheel nieuwe businessmodellen te ontwikkelen (e-business).

Ze investeren volgens de onderzoekers kort samengevat in ‘Digital Intensity’ (Customer Engagement, Internal Operations) en ‘Transformation Management Intensity’ (Vision, Governance, Engagement, IT-Business Relationships).

In eenvoudig Nederlands komt het neer op leiderschap, visie en actie. De onderzoekers onderscheiden 4 groepen bedrijven die verschillen in de mate van digitale volwassenheid:
  • Digirati: hebben leiderschap, visie en actie (bijvoorbeeld hightech bedrijven, telecom).
  • Fashionistas: hebben wel actie, maar weinig leiderschap en visie (bijvoorbeeld reisbranche).
  • Conservatives: hebben we leiderschap en visie, maar weinig actie (bijvoorbeeld verzekeraars).
  • Beginners: hebben geen leiderschap, visie en actie (bijvoorbeeld fabrikanten en farmacie).

Volgens de onderzoekers hebben ‘Digital Beginners’ in welke sector dan ook, gemiddeld zeven jaar nodig om hetzelfde niveau te halen als de digitale koplopers in hun branche.

Dus aan de slag met de digitale transformatie binnen jouw bedrijf. Indachtig het Japanse gezegde: visie zonder actie is dagdromen, actie zonder visie is een nachtmerrie.

Bron: The Digital Advantage – How digital leaders outperform their peers in every industry, Capgemini en MITSloan Management, 2012.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen