donderdag 4 juli 2013

Innovatiesucces is niet te koop

“Nederland op drie na innovatiefste land” zo luiden de krantenkoppen juichend. Nederland is in 2013 op de vierde plek beland van de wereldwijde innovatie-index, die jaarlijks wordt gepubliceerd door onder meer WIPO, de organisatie die zich bezighoudt met intellectueel eigendom. Volgens de onderzoekers gaat het goed, want de uitgaven aan onderzoek en ontwikkeling stijgen weer.


Nederland doet het goed....
Vorig jaar stond Nederland nog op de zesde plaats en in 2011 op de negende positie. Zwitserland staat net als vorig jaar op de eerste plaats. Op de tweede plaats staat opnieuw Zweden, op de derde het Verenigd Koninkrijk, dat afkomstig is van de vijfde positie. In de top-tien staan verder de Verenigde Staten, Finland, Hongkong, Singapore, Denemarken en Ierland. In 2012 kwamen dezelfde landen als de tien beste uit de bus.

Nederland scoort onder meer goed op het gebied van online participatie en lokale concurrentie. Een zwak punt is het hoger onderwijs, aldus het rapport. “Ondanks de economische crisis, gaat het goed met innovatie”, zo stellen de onderzoekers. “De uitgaven aan onderzoek en ontwikkeling overtreffen die in 2008.”

Kortom, wat doen we het toch goed! Het onderwijs is dan wel hollend achteruit gegaan en internationaal gezien steeds minder concurrerend, maar iedereen is online en we stoppen toch weer meer geld in R/D, ja toch?

Innovatiesucces is niet te koop
Nee, helaas. Veel overheden en bedrijven denken dat je innovatiesucces kunt kopen en stoppen veel geld in praatgroepen (innovatieplatformen), investeringsfondsen en Research en Development. In de stille hoop dat dit nieuwe Apple’s of Google’s opleveren. Maar geld is geen garantie voor innovatiesucces, verre van dat.

Wat wel werkt is focus, samenhang en een strategische match. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het jaarlijks “Global Innovation 1000” onderzoek van Booz Allen Company. Ieder jaar concluderen de onderzoekers hetzelfde, namelijk dat er geen significante statistische relatie tussen financieel resultaat en innovatie-uitgaven. 

Volgens de onderzoekers is geld niet het geheim, maar is het focus en samenhang. Bedrijven die excelleren in innovatie hebben altijd één karaktereigenschap gemeen. Ze weten waar ze echt goed in zijn binnen de markt, en zij richten hun innovatie-inspanningen rond deze kerncapaciteiten – die specifieke combinatie van talent, kennis, team structuur, tools, processen die hun bedrijf onderscheiden en enorme waarde creëren.

Andere belangrijke factoren voor innovatiesucces zijn leiderschap (als de hoogste baas het niet belangrijk vindt gebeurt er niets), open innovatie (externe kennis in huis halen en meteen afrekenen met het ‘not invented here syndroom’), medewerkers inzetten als ideeëngenerator, een cultuur van durven experimenteren en fouten mogen maken en klantgedreven innoveren met behulp van co-creatie, crowdsouring en communities. 

Oh ja, ook wel handig om te weten: de Europese consument staat wel open voor nieuwe producten, maar wil er niet extra voor betalen.

Geld maakt niet gelukkig, ook niet op innovatiegebied, maar dat wisten we toch al?


Bronnen: ‘Nederland op drie na innovatiefste land’ (NU.nl), ‘Booz: Samenhang bepaalt innovatiesucces, niet geld’ (Consultancy.nl),  ‘The Nielsen Global Survey of New Product Purchase Sentimenten’(Nielsen.com), Klant in de driver’s seat en Innovatieblunders (Managementboek.nl en Indora.nl).




Geen opmerkingen:

Een reactie posten