maandag 8 juli 2013

Klanten doen het beter dan R&D professionals

Klanten betrekken bij innovatie loont. Zo blijkt uit onderzoek dat klanten meer succesvolle producten en diensten hebben bedacht dan de duur betaalde R/D-afdelingen van fabrikanten. Vooral ideeën van lead-users blijken veel succesvoller te zijn dan die van de eigen R/D of Marketing-unit.


Klantgedreven inovatieprocessen hebben de toekomst   
Eric von Hippel schreef er in 2005 een boek over met de titel ‘Democritizing Innovation’. Von Hippel is  professor in ‘Technological Innovation’ aan de MIT Sloan School of Management. Hij onderzocht diverse ‘user-centered innovation processes’ (klantgedreven innovatieprocessen), zoals de ontwikkeling van de nieuwe websystemen en surfboards. 

Het zijn de lead-users die het doen
Uit zijn onderzoek blijkt dat de succesvolste innovaties van bedrijven in overgrote meerderheid bedacht zijn door klanten! En dan met name door gebruikers met een creatief en innovatief profiel. Dit zijn de zogeheten ‘lead-users’. De ideeën van deze lead-users blijken veel beter dan die van de eigen R/D of Marketing-unit.

Wat is een lead-user?
Lead user is een term bedacht door Eric von Hippel zelf in 1986. Zijn definitie van lead user in het Engels is:

 - Lead users face needs that will be general in a marketplace – but face them months or years before the bulk of that marketplace encounters them, and

- Lead users are positioned to benefit significantly by obtaining a solution to those needs.

In other words: Lead users are users of a product or service that currently experience needs still unknown to the public and who also benefit greatly if they obtain a solution to these needs. Because lead users innovate, they are considered to be one example or type of the creative consumers phenomenon.

Lead-users zijn de innovators
Vaak wordt gezegd dat klanten alleen maar kleine aanpassingen en verbeteringen aan bestaande producten kunnen bedenken en dat juist fabrikanten met de ‘grote’ innovaties en nieuwe productlijnen komen. Maar volgens Von Hippel’s betoog is dat niet zo. Het is juist andersom.

In zijn boek beschrijft Von Hippel hoe het komt dat vooral de ideeën van ‘lead-users’ veel beter blijken te zijn dan die van de eigen R/D of Marketing-unit. Hij beschrijft op welke wijze bedrijven hun lead-users sterker kunnen inzetten en geeft daarbij de nodige voorbeelden.

Ken jij goede voorbeelden van het succesvol inzetten van lead-users bij innovatie, dan hoor ik het graag!

Klantgedreven innoveren
Meer weten over klantgedreven innoveren met behulp van co-creatie, crowdsourcing en communities? Lees dan het boek 'Klant in de driver's seat'. 

Bron: Het boek ‘Democritizing Innovation’ is te koop op Amazon.com en gratis te downloaden op de website van het MIT.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen