maandag 1 juli 2013

Zorg wordt gastvrijer en klantgerichter door marktwerking

Gemiddeld krijgen de zorginstellingen in ons land een 8.0. Vorig jaar was dat nog een 7.5. Er wordt steeds meer geïnvesteerd in gastvrije zorg en patiëntvriendelijkheid. De zorg wordt klantgerichter. Heeft marktwerking in de zorg dan toch effect voor de zorgconsument?


Gastvrije zorg in Deventer
Het Deventer Ziekenhuis is uitgeroepen tot het meest gastvrije ziekenhuis van Nederland. In 2011 ging het Deventer Ziekenhuis ook al met deze prijs aan de haal.

De andere drie winnaars van een Gastvrijheidszorg Award 2013 zijn:

  • Zorgcentrum De Waalburcht (categorie Verpleging en Verzorging).
  • Dimence – locatieGrasdorpstraat in Zwolle (GGZ).
  • Judith Leysterhof in Hardinxveld - Giessendam (Kleinschalig Wonen).

Tijdens het congres Gastvrijheiszorg Award 2003 zijn de resultaten van het Nationaal Gastvrijheid Onderzoek bekendgemaakt. Hieruit blijkt dat de zorg in Nederland opnieuw gastvrijer geworden is. Gemiddeld krijgen zorginstellingen in ons land het cijfer 8,0. Vorig jaar was dit nog een ruime 7,5. De zorgorganisaties zijn beoordeeld door onafhankelijke auditors waarbij de Normen voor verantwoorde zorg en de CQ-index het toetsingskader vormen. Kijk voor meer informatie op de website van Gastvrijheidszorg met Sterren.

Weert levert meest patiëntvriendelijke ziekenhuis
Het Sint Jans Gasthuis in Weert is dit jaar uitgeroepen tot het meest patiëntvriendelijke ziekenhuis van Nederland. De uitslag is mede gebaseerd op de waarderingen die zijn achtergelaten op ZorgkaartNederland.nl, een van de belangrijkste reviewsites voor de zorg.

Alle ziekenhuizen met meer dan honderd waarderingen maakten initieel kans op deze titel. Daarnaast boog een jury zich over kenmerken als de accommodatie, de informatievoorziening en de behandeling van patiënten, waarna een ranking van tien kanshebbers werd samengesteld. De beoordelingen van beide groepen zijn meegenomen in de keuze voor de uiteindelijke winnaar.

Met het binnenhalen van de prijs – die ditmaal voor de tweede keer werd uitgereikt - stapt het Sint Jans Gasthuis in Weert in de voetsporen van het Ikazia Ziekenhuis te Rotterdam als meest patiëntvriendelijke ziekenhuis van Nederland. Andere kanshebbers in 2013 waren het Máxima Medisch Centrum, het Refaja Ziekenhuis, het Deventer Ziekenhuis, Saxenburgh Groep (Röpcke-Zweers Ziekenhuis), het Havenziekenhuis en Instituut voor Tropische Ziekten, Leids Universitair Medisch Centrum, het Ikazia Ziekenhuis, Rijnstate Arnhem en het Rijnland Ziekenhuis.

Marktwerking heeft effect
Zorginstellingen worden gastvrije en patiëntvriendelijker. Denk aan positioneringen als 'liefste ziekenhuis' (St. Elisabeth ziekenhuis), zorg met aandacht (Havenziekenhuis) of het streven van ziekenhuizen als Tweesteden, Waterland en Slingeland om zich te onderscheiden op het gebied van gastvrijheid. Ook is er veel aandacht voor nieuwe concepten als 'zorg met sterren', 'Planetree' en 'Disney'.

Waren deze verbeteringen ook tot stand gekomen zonder marktwerking in de zorg? Waren zorgorganisaties dan ook zo actief geworden op het gebied van gastvrijheid en patientvriendelijkheid? Ik waag het te betwijfelen, maar wie het weet mag het zeggen!

Meer weten over marketing in de zorg, bezoek dan mijn website!

Bron: Zorgmetsterren.nl, Telecommerce.nl, Zorgkaartnederland.nl.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen