woensdag 4 september 2013

Innovatie betekent breken met het verleden

De vraag bij innovatie is niet of er weerstand is, maar hoe je die doorbreekt. Dat stelt Joel Mokyr, Professor of Arts and Sciences Northwestern University. Hoeveel eerbied heb je voor mensen en wijsheden uit het verleden? Innovatie betekent breken met het verleden.


Voor innovatie moet alles aanvechtbaar zijn.
Om succesvol te kunnen innoveren moeten alle heilige huisjes aanvechtbaar zijn. Dat is de boodschap van professor Joel Mokyr in onderstaande video.



The Circular Economy
Een nieuwe innovatieve ontwikkeling, en een grote breuk met het verleden, is wat trendwatchers 'The Circular Economy' noemen. Een van de vele definities van de Circulaire Economie is: het regionaal produceren van goederen waarbij gebruik gemaakt wordt van een geoptimaliseerde cascade van nutriten en energie op basis van het optimaliseren van ketens tussen verschillende bedrijven en industrie.



In de praktijk betekent het toepassen van de circulaire economie dat afvalstromen van de een als grondstofstromen voor de ander gezien worden. In de praktijk moeten die partijen echter nog bij elkaar gebracht worden omdat de meeste bedrijven niet veel verder kijken dan hun neus lang is. Bedrijven moeten een onderdeel worden van een circulair systeem, net als een natuurlijk ecosysteem. Denk aan kleinschalige verbanden en gemeenschappen met decentrale energieopwekking. Ofwel: van consument tot gebruiker. Dat betekent een breuk met het verleden en daar hebben mensen en bedrijven grote moeite mee.

De beroemde John Maynand Keynes zei niet voor niets jaren geleden als eens: “Het grootste probleem is niet om mensen nieuwe ideeën te laten accepteren, maar om ze oude ideeën te laten vergeten.”

Ken jij slimme manieren om met het verleden te breken, laat hoor ik het graag!



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen