dinsdag 10 september 2013

Nokia stapt in dezelfde innovatievalkuil als Kodak en vele anderen

Microsoft neemt de apparaten- en dienstenafdeling van het kwakkelende Nokia over voor 3,79 miljard euro. Voor nog eens 1,65 miljard euro mag men de patenten van Nokia gebruiken. Alle 32.000 werknemers komen bij Microsoft op de loonlijst te staan. "Nokia deed zichzelf de das om door trage innovatie", aldus een ingewijde.


"Nokia deed zichzelf de das om door trage innovatie"
Dat zegt Frank Nuovo, ex-hoofdontwerper bij Nokia. Hij legt in The Australian Financial Review uit waarom hij denkt dat de Finse gsm-bouwer zichzelf de das heeft omgedaan. Ook waarschuwt de voormalige mobiele goeroe van Nokia zijn sectorgenoten bij Apple om vooral niet dezelfde fouten te maken.

"Als ik terugkijk naar het moment waarop we met Nokia aan onze top zaten, weet ik wel waar het fout is gegaan. We gingen ons steeds meer focussen op het behouden van de positie van marktleider, terwijl we hadden moeten blijven innoveren." Een voorbeeld van een gemiste kans was de markt van smartphones met een touchscreen. "We hadden lang voor Apples iPhone vergelijkbare toestellen, maar uit onze tests kwam steeds maar weer dat niemand zat te wachten op zulke telefoons met een touchscreen."

Overigens heeft hij geen haatgevoelens richting Apple. Sterker nog, Nuovo prijst het lef dat het Amerikaanse bedrijf heeft getoond bij de lancering van de eerste iPhone. Overigens waarschuwt hij de iPhone-maker nu wel. "Apple zit nu op z'n absolute top, net als Nokia een paar jaar terug. Bij Nokia hebben de fout gemaakt om te lang te wachten met echt nieuwe producten, daarvoor moet Apple echt waken. Je hoort nu al verhalen dat ze niet meer innovatief zijn."

De ooit zo gevierde marktleider leed een verlies van 5 miljard in de laatste negen kwartalen. Ook in het tweede kwartaal van 2013 daalde de verkoop van toestellen met 27 procent. Voor Microsoft is de telefoonmaker een stap richting mobiel, waar de grote concurrenten Google en Apple een enorme voorsprong hebben. Nokia verloor de slag om de mobiele markt omdat het vergat te innoveren. Nokia gaat zich nu richten op netwerkinfrastructuren, navigatie en patentbeheer.

Vasthouden aan het bekende
Nokia beging een van de belangrijkste innovatieblunders, namelijk 'vasthouden aan het bekende' (lees meer daarover in mijn boek Innovatieblunders). Eerder overkwam dat bijvoorbeeld Kodak en Digital. Ondanks 1100 patenten voor digitale fotografie miste Kodak de omslag naar digitale fotografie. Kodag ging in 2012 failliet. Een ander voorbeeld is Digital. In de jaren tachtig van de vorige eeuw na IBM de grootste computerfirma, maar men bleef vasthouden aan eigen mini-computers en miste de PC-revolutie compleet. Het ging steeds verder bergafwaarts met Digital en in 1998 werd het overgenomen door HP.

Kortom, organisaties moeten structureel  leren innoveren om te overleven. Veel organisaties houden echter vast aan het bekende en spelen onvoldoende in op nieuwe ontwikkelingen. Innoveren bestaat dan vooral uit veel van hetzelfde, bestaande activiteiten net iets anders doen. Vaak met desastreuze gevolgen. Was de gemiddelde levenscyclus van een bedrijf in 1955 nog 45 jaar, tegenwoordig is dat slechts 15 jaar. Bedrijven moeten zich openstellen voor nieuwe ervaringen en sneller leren vernieuwen. Organisaties die dat nalaten, hebben het nakijken.

Ondernemer Roland Kahn van het modeimperium Cool Cat zegt het zo: “Vernieuwen is een van de toverwoorden van een op groei gerichte maatschappij. Als je niet doet wat klanten in de toekomst van je verwachten, dan lukt het niet. De nieuwe generatie denkt in dingen die nog moeten gebeuren. Er is nog geen vliegtuig opgestegen om naar de maan te gaan, maar er zijn al wel tickets verkocht”.

Bron: DeMorgen.be, MT.nl, Innovatieblunders.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten