donderdag 26 september 2013

Strategic Agilty is de nieuwe heilige graal - Hoe wendbaar is jouw bedrijf?

De wereld verandert sneller dan ooit. Om succesvol te kunnen zijn en te blijven moeten organisaties strategisch wendbaarder worden. Maar liefst 90 procent van de topbestuurders vindt strategic agility cruciaal voor het succes van hun bedrijf. Maar meer dan de helft van de topmanagers zegt dat hun bedrijf er niet klaar voor is. Maar wat is Strategic Agility precies en hoe pak je het aan?


Strategic Agility
Mark Hulshof, Sjors van Leeuwen en Jesse Meijers schreven daar een dun, leesbaar en interessant boek(je) over met de titel 'Strategic Agility - Concurrentievoordeel in turbulente tijden'.

Strategic Agility staat voor ‘strategische wendbaarheid’. Kort samengevat luidt de definitie van Strategic Agility: "Het vermogen van een organisatie om zijn strategische koers snel en effectief te veranderen, anticiperend of reagerend op kansen en bedreigingen in zijn omgeving."

Strategic Agility biedt concrete handvatten om op strategisch niveau de balans te vinden tussen verschillende en vaak conflicterende organisatiedoelen, prioriteiten en dilemma’s. Strategic Agility Management is het managementproces waarmee een organisatie zijn strategische wendbaarheid vergroot. Het zorgt er voor dat de organisatie sneller anticipeert op toekomstige veranderingen (offensief) en zich sneller kan aanpassen aan die nieuwe veranderingen (adaptief).

Vier bouwstenen
Strategic Agility kent vier hoofdbouwstenen:
1. Externe gerichtheid.
2. Verbindend leiderschap.
3. Flexibele Mens en Cultuur.
4. Flexibele Processen en IT.

Vier fasen
Strategic Agility is een continue proces dat vier fasen kent:
1. Signaleren.
2. Analyseren.
3. Mobiliseren.
4. Operationaliseren.

Investeren loont
Investeren in Strategic Agility loont. Want des te groter de strategische wendbaarheid van een organisatie, des te meer concurrentievoordeel en des te beter de financiële prestaties. Dat blijkt o.a. uit onderzoek van de American Management Association (2006), MIT Sloan (2006), Economist Intelligence Unit (2009), Erasmus University (2012) en het Project Management Institute (2012).

Investeren in Strategic Agility vormt de basis voor meer concurrentievoordeel en betere prestaties. Juist in turbulente tijden. De economische crisis biedt hierbij een unieke kans. Want bij de meeste organisaties is het urgentiegevoel sterk aanwezig of staat het water zelfs aan de lippen. Dat biedt een goede voedingsbodem voor het doorvoeren van de veranderingen die nodig zijn om strategisch wendbaarder te worden. Strategic Agilty gaat dan ook hand in hand met het vergroten van het verandervermogen van de organisatie.

Agile and Adaptable
De Rabobank concludeert in haar ‘Cijfers en Trends 2013’ dat ‘de wereld voor altijd verandert’. Dat geldt voor alle sectoren, of je nu actief bent in de zakelijke dienstverlening, gezondheidszorg, onderwijs, retail of maakindustrie. En je weet wat Darwin ooi zei: “It's not the strongest of species that survives, nor the most intelligent, but the one most adaptable to change.” Investeren in strategische wendbaarheid is dus geen luxe, maar pure noodzaak. Kortom, organisaties moeten als de wieder weerga aan de slag met Strategic Agility!

Triggre
Dat dacht ook softwaremaker Nubiko. Zij ontwikkelde het nieuwe platform 'Triggre' waarmee bedrijven nog gemakkelijker, sneller, slimmer en goedkoper IT-systemen kunnen genereren en aanpassen. Een nieuwe generatie slimme software waarmee organisaties direct hun slagkracht kunnen vergroten en daarmee strategisch wendbaarder worden. Bekijk de video waarmee het 'Strategic Agility System' Triggre gelanceerd wordt.



Meer over Strategic Agility
Het boek 'Hoe Agile is jouw strategie? - Zo kun je snel en wendbaar ondernemen' uit 2016 is verkrijgbaar bij Managementboek.nl.

Het boek 'Strategic Agility - Concurrentievoordeel in turbulente tijden' uit 2013 is verkrijgbaar bij Bol.com. Meer informatie staat ook op de speciale boekwebsite www.strategic-agility.org.

Blijf mijn blog volgen als je meer wilt weten over Strategic Agility, want over dit onderwerp zal ik in de toekomst vaker schrijven. Ken jij voorbeelden van bedrijven die succesvol zijn door hun strategische wendbaarheid, dan hoor ik het graag!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten