woensdag 25 september 2013

Zorg innoveert gestaag door met e-health

Nederland vergrijst en de kosten van de gezondheidszorg rijzen de pan uit. Naast stevige bezuinigingen, meer marktwerking en meer zelfredzaamheid, moet vooral innovatie zorgen voor een betere en goedkopere zorg. En op het gebied van innovatie gebeurt er veel in de zorg. Vier interessante voorbeelden.


Minister wil meer innovatie
‘We moeten de kansen aangrijpen die de technologie biedt om de zorg te verbeteren. Je komt niet uit de crisis door te blijven zitten waar je zit.’ Dat heeft minister Schippers van VWS vrijdag jl. gezegd tijdens het in ontvangst nemen van het eerste exemplaar van het boek Diagnose Zorginnovatie. De minister gaf aan ‘genoeg te hebben van al het gesomber’. Ze is van mening dat onnodig vaak wordt gedacht dat innovatieve projecten niet mogelijk zijn. Nu, de minister wordt op haar wenken bediend. Vier mooie zorginnovaties op een rij:

1. Radboud test Google Glass in operatiekamer
Chirurgen van het UMC St Radboud hebben tijdens een kaakoperatie de Google Glass-bril getest. Het academisch ziekenhuis is te spreken over de kwaliteit van de beelden, maar ziet ook verbeterpunten. Het experiment leert dat de kwaliteit van de beelden soms nog beter is dan wanneer er direct over de schouder van de arts wordt meegekeken. Medisch studenten kunnen daardoor makkelijker meekijken met de chirurg. Dit geldt ook voor collega’s aan de andere kant van de wereld, die daarmee goed advies kunnen geven. Ook is getest of tijdens een operatie protocollen of andere informatie opgevraagd kunnen worden.

Verbeterpunten
Tijdens de test zijn er ook enkele verbeterpunten geconstateerd. Het afstellen van de camera is niet optimaal. Daarnaast zijn de beelden door de beweging van de drager soms wat schokkerig, wat met een ‘stabilizer’ in de software opgelost zou kunnen worden. Ook blijken de felle lampen op de operatiekamer het beeld nadelig te beïnvloeden.

Doorontwikkeling
Het REshape Innovation Center van het UMC St Radboud test als eerste in Europa de Google Glass op het gebied van de gezondheidszorg. Het innovatiecentrum gaat de mogelijkheden en beperkingen voor gebruik van de Google Glass in het ziekenhuis en daarbuiten verder verkennen, onder meer middels wetenschappelijk onderzoek. Ook wordt gekeken naar kosteneffectiviteit, veiligheid en inzet in bijvoorbeeld de thuiszorg door middel van het meekijken van een arts met de thuiszorgverpleegkundige. Als eerste stap ontwikkelt het REshape Center een app voor de bril, bedoeld voor gebruik in de zorg.
Bron: Skipr.nl, 2013.




2. Ouderen langer zelfstandig door tablet
Tablets kunnen in de toekomst een grote rol spelen in het goedkoper maken van de zorg. Als het aan de seniorenorganisatie Unie KBO ligt, beschikken alle 65-plussers in de toekomst over een tablet. Het doel is om ouderen daarmee langer zelfstandig thuis te laten wonen.

Met een tablet hebben ze vanuit huis sociale contacten en regelen ze zaken met zorginstellingen. Vorige maand kregen 100 ouderen voor twee maanden een iPad om mee te oefenen. Eind augustus loopt de pilot af, die volgens Arno Heltzel van de Unie KBO nu al succesvol genoemd kan worden.

De deelnemers zijn gemiddeld 73 jaar. "In eerste instantie reageren ouderen vaak afhoudend op tablets omdat het gebruik zo lastig zou zijn. Daarom hebben we vrijwilligers van onze organisatie ingezet waar de cliënten al hun vragen aan kunnen stellen." Het eerste wat de ouderen leren is dan ook hoe ze een beeldconsult met de vrijwilliger starten.

Dit als voorloper op eventuele latere medische consulten. "De iPads zijn zo geprogrammeerd dat een beeldconsult met zorgverlener mogelijk is wanneer dat op langere termijn nodig blijkt te zijn," zegt Heltzel.

Apps ontwikkeld
Samen met technologiebedrijf Focus Cura worden apps ontwikkeld die nuttig zijn voor ouderen. Met de app-otheek hebben ouderen regie over hun medicatie en kunnen ze makkelijk contact leggen met hun fysieke apotheek. Een app met bewegingsoefeningen geeft suggesties en instructies om fit te blijven.

Het is een van de speerpunten van het zorgakkoord: meer inzet van e-health om de zorg betaalbaar te houden. Minister Schippers verwacht dat zorgpartijen en technologiebedrijven elkaar zelf opzoeken om concrete vormen de realiseren.

Op het gebied van beeldconsulten werkt Focus Cura al samen met 150 thuiszorginstellingen. Het gebruik van tablets in de zorg is dus niet nieuw. Het idee van de Unie KBO is om de inzet van tablets in een eerder stadium te bevorderen, zodat ouderen voordat ze ziek worden al weten hoe ze met tablet om moeten gaan.

Samenwerking
De pilot is een samenwerking tussen een seniorenorganisatie, zorgverzekeraar, technologiebedrijf en verschillende zorgaanbieders. "Veel e-health initiatieven lopen spaak omdat er niet genoeg wordt samengewerkt. Wij zijn met elkaar om de tafel gaan zitten om te kijken waar ouderen nu echt behoefte aan hebben," zegt Daan Dohmen, directeur van Focus Cura.

Als de pilot eind augustus afloopt, wordt het innemen van de iPads volgens Arno Heltzel nog lastig. "In eerste instantie was het vooral belangrijk dat ouderen het gebruik van de iPad leuk gingen vinden. Inmiddels zijn de deelnemers zo razend enthousiast, dat ze hun iPad niet meer kwijt willen."

Wanneer de voorgeprogrammeerde iPad op grote schaal beschikbaar komt, wordt nog bekend gemaakt. "We bekijken momenteel of het haalbaar is om dit najaar te lanceren", zegt Heltzel. De prijs is dezelfde als die van een 'gewone' iPad. Voor mensen die het bedrag niet in een keer kunnen betalen is afbetaling mogelijk in 24 termijnen. Zorgverzekeraar Achmea onderzoekt de mogelijkheden van een maandelijkse vergoeding.
Bron: Nos.nl, 2013.



3. EPD passeert grens van 1 miljoen
Eén miljoen Nederlanders hebben toestemming gegeven voor het delen van medische informatie via het elektronisch patiëntendossier (EPD). Dat meldt NRC Handelsblad op basis van cijfers van Vereniging Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie (VZVZ), die het EPD landelijk invoert.

De één miljoen grens staat nog ver af van de uiteindelijke doelstelling van de initiatiefnemers van het EPD. VZ VZ hoopte dat dit jaar acht miljoen Nederlanders akkoord zouden gaan. “We hadden graag flink meer aanmeldingen gehad”, aldus een woordvoerder in het NRC. “Maar het eerste miljoen is het moeilijkste miljoen.”

Het EPD is nodig om veilige en klantgerichte samenwerking en zorg mogelijk te maken tussen alle zorgverleners die zich met een patient bezig houden, van huisarts en wijkverpleegkundige tot de specialist in het ziekenhuis en de arts in het revalidatiecentrum en de apotheker die de medicijnen voorschrijft.
Bron: Skipr.nl, 2013

4. Razendsnel toegang tot extramurale zorg Pluryn met 'webapp'
Dankzij de nieuwe webapp Instroom Extramuraal hebben zorgvragers (clienten) op een razendsnelle manier toegang tot extramurale dienstverlening van Pluryn, een instelling voor jeugdzorg en gehandicaptenzorg.

De webapp bevat een volledig overzicht van de ondersteuning die Pluryn mensen thuis en in de maatschappij kan leveren. Een zorgvraag kan direct worden beantwoord. Behalve een omschrijving van de producten staan er filmpjes op en biedt de app inzicht in eventuele wachttijden.

De webapp is bedoeld voor trajectbegeleiders, ambulante begeleiders en mensen in het ‘werkveld’ van Pluryn. Zij kunnen de informatie samen met de cliënt ‘aan de keukentafel’ doornemen en desgewenst meteen het digitale aanmeldformulier invullen en versturen. Terwijl het Klantenbureau van Pluryn de aanmelding verwerkt, kan de zorg inmiddels starten.


Deze klantvriendelijke eHealth-toepassing werkt op tablets, laptops en smartphones. Doel is aanmeldprocedures te verkorten. De ontwikkeling past bovendien binnen het streven van Pluryn om bij de inschrijving in te spelen op technologische mogelijkheden en zo optimale service te leveren.
Bron: Pluryn.nl, 2013.

Meer informatie over zorginnovatie
Moraal van het verhaal: er gebeurt veel in de zorg. Het UMC St Radboud innoveert in het primaire proces. Tabletzorg heeft vooral impact op de zorgvragers (klanten), de medewerkers (zorgverleners) en de wijze waarop de zorg wordt geleverd (distributie). Aan het EPD wordt al vijftien jaar gewerkt en dit moet zorgen voor een optimale backoffice. De webapp van Pluryn tenslotte moet de schotten weghalen en het tussen 1e en 2e lijn waardoor de zorg sneller, klantvriendelijker en minder bureaucratisch geleverd kan worden.

Maar bedenk wel, als het om succesvol innoveren gaat is er veel doorzettingsvermogen en een lange adem nodig.

Kijk voor meer informatie over innovatie in de zorg op:
Zorgvoorinnoveren
Zorginnovatieboek
Zorginnovatieforum
Toekomst Zorg Thuis 2020
Diagnose 2025
VitaValley

Lees ook het artikel op Frankwatching.com over 5 interessante buitenlandse e-health innovaties.





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen