vrijdag 1 november 2013

Traditionele media hebben meer impact dan social media

Traditionele media hebben 5 tot 6 keer meer  impact dan social media. Consumenten zijn niet meer social media gaan gebruiken dan vorig jaar, maar wel intensiever. Het berichtenverkeer op social media is afgelopen jaar sterk toegenomen. Een paar opvallende uitkomsten uit het tweede Social Media Impact Onderzoek 2013.


Social Media Impact Onderzoek 2013 
ING heeft voor de 2e keer het Social Media Impact Onderzoek uitgevoerd. Bekijk de resultaten:




Social Media Monitor 6 2013
Nog meer social media bevindingen lees je in het jaarlijkse onderzoek van Social Embassy, de Social Media Monitor. Hierin wordt vooral gekeken naar wat de grootste adverteerders van Nederland doen op het gebied van social media. Zo zet 71 procent van de grote merken social media in voor PR-doeleinden. Alleen weet niemand wat die inspanningen opleveren. En ondanks het toenemend belang van social media zet maar liefst 40 procent van merken hiervoor stagiairs in. Het valt op, aldus een analyse in Adformatie, dat interactie steeds vaker een doel op zich lijkt te zijn. Het bast van de spelletjes, puzzels, rebussen en lingo-achtige spelletjes die weinig raakvlakken hebben met het merk. Ook hier geldt: 'a fool with a tool is still a fool'.



De verwachting voor komend jaar is dat de budgetten zullen toenemen en daarmee een serieus onderdeel worden van het (digitale) merkbudget. Ook zien veel merken het belang van Facebook het komende jaar afnemen ten gunste van kleinere sociale netwerken als Pinterest en Instagram. Verder verwachten bedrijven dat social media verder geïntergreerd zullen worden in de eigen organisatie en dat het belang van de kwaliteit van de content alleen maar verder toeneemt.

Social Media Monitor Zorg
Ook de zorgsector heeft social media inmiddels omarmt. Meer daarover lees je in het rapport 'Social Media in de Zorg' dat gratis te downloaden is.

Kinderschoenen
Volgens diverse marketingdeskundigen die geinterviewd zijn door het vakblad MarketingTribune staat het gebruik van social media nog in de kinderschoenen. Zeker als je die paar grootste bedrijven van Nederland buiten beschouwing laat. Slechts een klein aantal bedrijven 'luistert' via social media wat er gebeurt en integreert dat in de marketingstrategie. 'Een bedrijf dat nog blij is met 20.000 likes begrijpt niet zo goed waar het over gaat', luidt dan ook een van de koppen in het artikel. Er zullen de komende jaren dan ook nog veel social media onderzoeken gaan volgen.

De toekomst van social media
'Social media is here to stay', want de voordelen zijn legio:
- Extra oor om te luisteren naar wat er leeft onder klanten en in de maatschappij
- Meer mogelijkheden voor branding en brand awareness
- Meer mogelijkheden voor dialoog met klanten en klantcommunities
- Meer mogelijkheden voor Word Of Mouth marketing
- Verbeterende klantloyaliteit en vertrouwen door transparantie, betrokkenheid en binding
- Groter marktbereik en invloed (wees daar waar je klant is)
- Verbeterde vindbaarheid in Google e.a.

Over het algemeen zijn de volgende trends zichtbaar:
- Verschuiving van marketingbudgetten naar social media marketing
- Opkomst Google+ als social network (kernelement in Google's strategie)
- Opkomst visueel georienteerde netwerken zoals Instagram, Tumblr en Pinterest
- Opkomst van micro-video websites en apps zoals Twitter's Vine en Instragram's video sharing optie
- Locatiegebonden features worden integraal onderdeel, Foursquare e.a. krijgen het lastig
- Belang van LinkedIn voor B2B blijft toenemen

Ken jij nog interessante onderzoeken en inzichten op het gebied van social media, dan hoor ik het graag!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten