zaterdag 7 december 2013

Innovatie Piramide deel 1: Tien bouwstenen van een succesvolle innovatie

Organisaties moeten innoveren om te kunnen overleven. Veel innovaties mislukken omdat ze klanten te weinig toegevoegde waarde bieden. Uit onderzoeken en publicaties kunnen tien belangrijke succesfactoren gedistilleerd worden voor nieuwe producten en diensten.


Tien bouwstenen van een succesvolle innovatie
In onderstaand schema staan de tien belangrijke bouwstenen van een succesvolle innovatie. Factoren die het succes van een innovatie in grote mate bepalen. Dat wil zeggen: een met succes op de markt gebracht nieuw product of nieuwe dienst. De succesfactoren zijn door mij samengevat in de 'Innovatie Piramide'.


Klantvoordeel is de belangrijkste succesfactor
Het begint met klantvoordeel. Zonder voordeel is er geen klant die het nieuwe product wil aanschaffen. De innovatie moet sneller, beter, gemakkelijker, mooier, fijner, goedkoper, etc. zijn dan hetgeen men al heeft. Des te gemakkelijker de innovatie is uit te proberen, des te sneller klanten het gaan proberen. Maak de drempels dan ook zo laag mogelijk. Maar dan dan moet de prijs in de ogen van de klant wel acceptabel zijn.

Gemakkelijk, betrouwbaar en zichtbaar
Innovaties moeten vervolgens gemakkelijk zijn in gebruik (anders pakt de massa het niet op), gebaseerd zijn op proven technology (de massa wil een product dat probleemloos werkt, dus geen gedoe) en het liefst zichtbaar zijn voor anderen, want dat versterkt het 'dat wil ik ook' effect.

Pieken op het juiste moment en vaart houden 
Innovaties moeten op het juiste moment gebracht worden (niet te vroeg, maar ook niet te laat). Bij de marktintroductie moet vaart gehouden worden om niet ingehaald te worden door concurrenten, na-apers of substituten. De marktintroductie moet gefaseerd aangepakt worden, waarbij met name de communicatie afgestemd wordt op verschillende afnemersgroepen. Er moet voldoende budget zijn om de aanloopperiode te overbruggen en het verdienmodel moet kloppen anders raakt het geld al snel op. Des te beter de voorbereiding, des te groter de slaagkans en houd rekening met een lange adem, want snel scoren is er in de regel niet bij.

Het versterken van de succesratio van nieuwe producten en diensten is een mooie uitdaging! Heb jij tips op dit gebied, dan hoor ik ze graag.

Meer weten? Lees dan deel 2 over de Tien bouwstenen van een succesvolle innovatieve organisatie. Of lees de boeken Klant in de driver's seat en Innovatieblunders.

Bron: Klant in de driver's seat - Klantgedreven innoveren met co-creatie, crowdsourcing en communities, Sjors van Leeuwen, van Duuren Management, 2012. Innovatieblunders, Sjors van Leeuwen, van Duuren Management, 2012.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen