maandag 24 maart 2014

50 tips voor meer online succes

De nieuwe Finest 50 is uit! Boordevol ontwikkelingen, trends en tips voor meer online succes. Met slimme voorbeelden van nieuwe e-business modellen en praktische manieren om de user experience, customer loyalty en conversie te optimaliseren. Bijvoorbeeld door te werken met vier archetypes.


Finest 50 is een aanrader
Internetbedrijf JungleMinds brengt ieder jaar een mooi en praktisch boekje uit met 50 concrete ontwikkelingen, trends en praktijkvoorbeelden op het gebied van e-commerce, mobile marketing, customer loyalty en sales. Dit jaar rondom de thema’s nieuwe business modellen, omni-channel, user experience, conversie optimalisatie en service en loyalty Ik kan het boek zeker aanraden.

Het boek bevat 50 voorbeelden. Ieder voorbeeld gaat over een specifiek thema en bestaat uit 2 pagina’s: een pagina met een afbeelding en een pagina met tekst-en-uitleg over de case en de resultaten. Om een idee te krijgen van de inhoud geef ik hierbij kort het voorbeeld weer over het inrichten van de homepage op basis van archetypes bezoekers.

Archetypische homepage brengt meer succes
Op basis van de Meyer-Briggs Type-Indicator (MBTI) zijn mensen in te delen in vier achetypes:

  • Methodische bezoeker
  • Competitieve bezoeker
  • Humanistische bezoeker
  • Spontane bezoeker

Deze archetypes zijn gebaseerd op aangeboren persoonlijkheid en voorkeuren en ze verschillen in de wijze waarop ze in het leven staan, informatie opnemen en beslissingen nemen. Zo heeft de één voorkeur voor het opnemen van concrete en tastbare informatie. Een ander denkt en beslist in abstracte verbanden en grote lijnen.

Een model dat hier goed inzicht in geeft, is de Keirsey Temperament Sorter (KTS). Kort door de bocht is dit een versimpelde variant van de Myers-Briggs Type indicator. Dit model is oorspronkelijk bedoeld als persoonlijkheidstest, maar biedt ook praktische handvatten voor het optimaliseren van de website en de klantdialoog. Voor de verschillende achetypen kun je namelijk vrij eenvoudig 'verbeteracties' bedenken.
Lees voor meer informatie over klantpersona's ook mijn andere blog.

Voor elk wat wils
TeamGannt, leverancier van projectmanagement tools, richtte haar homepage in op deze archetypes waardoor de conversie van het aantal gratis inschrijvingen steeg met 75%.

Hoe pas je die archetype-benadering nu toe in de praktijk. De aanpassingen op de homepage in het kort (in het boek staat het iets uitgebreider beschreven):

  • Korte pakkende headline (product essentie/benefit) voor de competitieve bezoeker.
  • Afbeeldingen (screenshot product) voor de methodische en spontane bezoeker.
  • Social proof (customer review) voor de humanistische bezoeker. 
  • Filmpje (impressie met praktische tips) voor de spontane bezoekers.
  • Lange homepage (met meer informatie) voor de methodische bezoeker.

Klantgroepen en klantpersona’s o.b.v. archetype
Het werken met dit soort archetypes is een handige manier om klantgerichter te werk te gaan. Je kunt hiermee beter anticiperen op de verschillende soorten bezoekers die je website bezoeken en op het verschillende koop- en orientatieproces. Idealiter pas je ook de schermflows, interactie en communicatie aan op het betreffende archetype bezoeker.

Rest slechts een klein probleempje? Hoe weet je tot welk archetype een individuele websitebezoeker behoort, hoe leg je die wetenschap vast in de database en hoe vertaal je die wetenschap naar praktisch handelen? Succes!

Bron: Finest 50 – Inspiratie en innovatie, JungleMinds 2014. Hier te bestellen.

De Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) is een systematiek om de verschillen in persoonlijkheid van mensen te classificeren. Het model is ontwikkeld door Katharine Cook Briggsen haar dochter, Isabel Briggs Myers op basis van theorieën van Carl Gustav Jung, (Psychological Types,1921). Meer informatie op wikipedia. Meer informatie ook op Keirsey.com.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten