vrijdag 14 maart 2014

Klantgestuurde businessmodellen in opkomst

Van oudsher proberen bedrijven en organisaties hun 'product' aan de man te brengen met slimme marketing en communicatie. De traditionele pushbenadering. Steeds vaker zie je nieuwe initiatieven waarbij de rollen zijn omgedraaid. De klant geeft aan wat hij nodig heeft en geïnteresseerde leveranciers mogen een bod uitbrengen in de hoop uitgekozen te worden. Deze pullbenadering wint snel aan populariteit.  


Klant trekt aan de touwtjes
Een ontwikkeling die sterk in opkomst is, zijn de klantgestuurde businesmodellen, ook wel aangeduid met ‘The Reversed Economy’ of 'Customer Driven Businessmodels'.

Klanten zeggen waar ze behoefte aan hebben en meerdere leveranciers kunnen vervolgens een bod uitbrengen. Dat is wel zo gemakkelijk. De klant heeft het voor het uitkiezen en de leverancier met het beste bod wint de opdracht.

Zo kun je op Werkspot klussen aanbieden waarna geïnteresseerde klusbedrijven een offerte uitbrengen. Op Bidroom kun je aangeven wat voor soort hotel je zoekt als je bijvoorbeeld een weekendje weg wilt naar New York. Binnen no-time nadat de klant zijn vraag online heeft ingevuld doen meerdere hotels een persoonlijk aanbod. Bij 99desings en DesignCrowd kun je online vragen voor een nieuw logo of een nieuwe huisstijl indienen. Binnen een dag krijg je van jan en alleman een mooi aanbod.

Maar in plaats van jouw vraag bij bedrijven neer te leggen, kun je het ook bij andere consumenten neerleggen. Zo heeft Peerby een handige app waarmee je jouw vraag naar een stuk gereedschap onder de aandacht kan brengen van buurtgenoten. Je ziet dan vanzelf van wie je in de buurt die boormachine of werkbank kan lenen.

Klanten kunnen hun inkoopkracht ook bundelen, bijvoorbeeld via UnitedConsumers, Vereniging Eigen Huis of via de werkgever. Zij leggen de collectieve vraag van hun achterban voor aan benzinemaatschappijen, telecombedrijven, verzekeraars, uitgevers of energiebedrijven. De aangesloten klanten krijgen van deze partijen vervolgens een aanbod op maat waar men ja of nee op kan zeggen.

Nieuwe wijn in oude zakken?
Helemaal nieuw is deze ontwikkeling niet, want bedrijven hanteren in B2B-markten dit model al decennia lang. Denk aan de inzet van instrumenten als request for proposals, aanbestedingen en veilingen. Zo worden de meeste ziektekostenverzekeringen afgesloten als onderdeel van een collectief werkgeverscontract. Werkgevers shoppen jaarlijks bij de grootste zorgverzekeraars om het beste bod te krijgen. Maar klantgestuurde businessmodellen krijgen nu ook voet aan de grond in consumentenmarkten (B2C).

Rollen zijn omgedraaid
De traditionele rollen tussen leverancier en klant worden hiermee omgedraaid. Zit je er als leverancier niet bij of heb je geen concurrerend aanbod, dan verlies je de slag om de klant. Een ontwikkeling die door de mogelijkheden van (mobiel) internet de komende jaren verder zal toenemen.

Ken jij succesvolle voorbeelden van klantgestuurde businessmodellen, dan hoor ik het graag.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten