donderdag 6 maart 2014

Wendbaarheid en innovatie zorgen voor groei

Innovatieve bedrijven kennen een significant grotere groei dan de gemiddelde onderneming. Belangrijkste strategietrends voor 2014 zijn dan ook innoveren, samenwerken en wendbaarder worden. Dat moet ondernemend Nederland definitief uit de crisis halen.


Innovatie is cruciaal voor toekomstige groei
Dat komt naar voren uit het onderzoek 'Breakthrough innovation and growth' van adviesbureau PwC. Hieruit blijkt dat de meest innovatieve bedrijven de komende 5 jaar een groei van meer dan 60 procent verwachten. Hiermee zou 250 miljard dollar aan extra omzet worden gerealiseerd. De minst innovatieve groepen verwachten over diezelfde periode een groei van 21 procent en 93 miljard dollar extra inkomsten.

PwC voelde in totaal 1.700 executives in meer dan 25 landen en meer dan 30 sectoren aan de tand. 20 procent van de meest innovatieve bedrijven voor de komende 5 jaar een groei voorspellen die 2 keer zo hoog ligt dan het wereldwijde gemiddelde. Die groei is 3 keer hoger dan bij de minst innovatieve ondernemingen.

"De wereld is de voorbije vijf jaar sterk veranderd. Innovatie is voor de meeste bedrijven een belangrijk element van het dagelijkse beleid geworden. Ooit zagen bedrijven een intrede in de Chinese markt de belangrijkste strategie om te groeien. Vandaag is dat innovatie geworden.", aldus de onderzoekers.

80 procent van de grootste innovatoren geeft aan een strategisch plan te hebben om nieuwe projecten te realiseren. Bij de minst innovatieve ondernemingen heeft minder dan de helft van de bedrijven zo'n strategisch plan. De onderzoekers stelden ook vast dat innovatieve bedrijven een grote waarde hechten aan interne en externe samenwerking. 67 procent van de meest innovatieve bedrijven gebruiken sociale media om met externe partners samen te werken. Bij de minst innovatieve bedrijven doet slechts 39 procent dat.

Focus op innoveren en samenwerken
Dit beeld komt overeen met de resultaten uit het onderzoek Strategy Trends 2014 van Berenschot. Volgens dit onderzoek onder 341 ondernemers, bestuurders en topmanagers levert investeren in vernieuwing bijna altijd rendement op. Nederlandse bedrijven die inzetten op innovatie doen het aanmerkelijk beter dan andere bedrijven. Veel bedrijven willen zich dit jaar onderscheiden door te innoveren, zoeken naar naar nieuwe financieringsmogelijkheden en zien heil in meer samenwerking.

De omzet- en winstverwachtingen bij innoverende bedrijven zijn voor 2014 veel rooskleuriger dan die van de rest. Dit komt volgens de onderzoekers doordat elke euro die zij in innovatie investeren dankzij het op de markt brengen van nieuwe producten ruimschoots wordt terugverdiend.

Wendbaarheid en innovatief vermogen essentieel voor groei
Innovatie en wendbaarheid zijn twee essentiële voorwaarden om onze ambitie te realiseren tot hogere groeicijfers te komen. Dat zei minister Kamp van Economische Zaken (EZ) op 14 februari bij de presentatie van de jaarlijkse ‘Staat van de Economie’. “Ons potentieel voor economische groei is boven elke twijfel verheven. Dat is echter geen garantie voor blijvend succes. Ieder land moet zijn positie ieder jaar opnieuw bevechten”, aldus de bewindsman. “Het realiseren van onze groeiambitie vraagt om een wendbare en innovatieve economie”.

Je weet wat je nu te doen staat: wendbaarder worden, samenwerken en innoveren.

Bron: Dutchcowboys.nl, 2013, Breakthrough innovation and growth, PwC en Strategy Trends 2014, Berenschot, 2014. Overheid.nl, 14-02-2014.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen