dinsdag 8 april 2014

Het is tijd voor een Chief Customer Officer

De wereld verandert steeds sneller en de impact van de veranderingen is steeds groter. Er zijn leveranciers in overvloed en klanten hebben keuze te over. Klanten worden minder loyaal en switchen sneller. De oplossing is geniaal in al zijn eenvoud: maak van klanten partners en stel een Chief Customer Officer aan.


De wereld veranderd
Het consumentenvertrouwen krabbelt langzaam uit een diep dal, maar veel klanten houden nog kritisch de hand op de knip. Leveranciers en producten zijn er in overvloed. Globalisering en marktwerking zetten door en de technologische mogelijkheden worden alsmaar groter. Nederland zit net als de rest van de westerse wereld aan het einde van zijn economische  levenscyclus en zal zichzelf opnieuw moeten uitvinden. Vandaar de grote aandacht voor onderwerpen als kenniseconomie, innovatie, duurzaamheid, klantgericht ondernemen en strategische wendbaarheid. 

Klant 4.0 - Partnership Marketing 
Daarover gaat mijn nieuwe e-book 'Klant 4.0 - Partnership Marketing' met als subtitel 'Klantgericht ondernemen in turbulente tijden'. 

Dit e-book schetst een aantal belangrijke ontwikkelingen waar organisaties – in alle sectoren van de maatschappij – mee te maken krijgen als ze hun bestaansrecht ook in de toekomst zeker willen stellen. Organisaties moeten strategisch wendbaarder worden, nieuwe business- en verdienmodellen ontwikkelen, klantgedreven innoveren en klanten meer als sparringpartner gaan betrekken bij hun bedrijfsvoering. Zie daar de opdracht voor ondernemend Nederland.

Inhoudsopgave
Het e-book bevat naast een korte inleiding de volgende hoofdstukken/onderwerpen:

1. Klantgericht ondernemen in vogelvlucht
2. Strategisch wendbaarheid als overlevingsstrategie
3. Hybride concurrentiestrategie heeft de toekomst
4. Opkomst van de Sharing en Community Economy
5. Nieuwe businessmodellen met oude verdienmodellen
6. Veel gemaakte innovatieblunders
7. De klant als aanjager van innovatie
8. Wil je een betere reputatie? Betrek klanten erbij!
9. Van Klantwaarde naar Customer Community Value
10.De essentie van CRM in acht stappen
11.Partnership Marketing: klant aan de directietafel
12.De Customer Economicus bestaat niet
13.Vijf grote marketinguitdagingen voor nu!

Partnership marketing is win-win
De klant als sparringpartner levert voor beide partijen winst op. Want betrokken en loyale klanten doen veel meer dan kopen alleen. Ze treden op als merkambassadeur, fungeren als servicemedewerker in een online klantencommunity, zijn leverancier van ideeën en inzichten (consumer insights) of fungeren als co-producent via crowdsourcing en co-creatie. Dat kan tal van voordelen opleveren, lees daarvoor mijn boek 'Klant in de driver's seat'. Mensen doen graag mee. Ze willen er bij horen, iets voorstellen, bevestiging krijgen en zich vermaken. Financiële vergoedingen spelen nauwelijks een rol.

In recent onderzoek van IBM (The Customer Activated Enterprise) verwacht 60 procent van de ondervraagde topbestuurders dat de invloed van de klant het sterkst zal zijn op het gebied van 'business strategy development'. De klant als strategisch adviseur van de organisatie, wie had dat  - behalve de echte klantadepten uiteraard - een aantal jaren geleden gedacht?

CCO of CCB 
Belangrijk is wel dat de klant serieus op de agenda komt in de bestuurskamer en in het directie- en managementteam. Dat kan bijvoorbeeld door het aanstellen van 'Chief Customer Officer (CCO)' als tegenhanger van de Chief Executive Officer (CEO), Chief Operations Officer (COO) en Chief Financial Officer (CFO). En/of  door het instellen van een 'Customer Consulting Board (CCB)'. Meer daarover in mijn volgende blogs.

Aanvragen e-book
Het e-book kun je gratis aanvragen via mijn website Indora.nl.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen