vrijdag 2 mei 2014

The Smart Customer is coming

Nieuwe technologieën zijn een goede voedingsbodem voor innovatie. Zo komen er steeds meer slimme producten op de mark die klanten slimmer maken en nog sterker in de driver’s seat zetten. Van slimme smartphones, tandenborstels en oordopjes tot nieuwe wearables. ‘Intieme technologie’ heeft de toekomst.


Healthy Living
Veel bedrijven zoeken het vooral in de hoek van de gezondheidszorg. Aangejaagd door trends als healthy living, forver young, vergrijzing, preventie, gezondheid, fitheid en vitaliteit. Een kleine bloemlezing van een aantal nieuwe initiatieven.

Samsung heeft zijn nieuwe smartphone Galaxy S5 uitgerust met onnoemelijk veel functies. Waarvan veel voor gezondheidsfreaks. Zo zitten er maar liefst zes sport- en fitnesstrackers op de telefoon, die allemaal lichaamsfuncties en afstanden meten. Het bevat ook een hartslagmeter, maar daarvoor moet je wel je vinger op de sensor plaatsen. Het heeft ook een ingebouwde ondersteuning voor sport en gezondheidsaccessoires, zoals meters voor bloeddruk, hartslag en suikerspiegel. En je kunt hem combineren met de 'Samsung Gear Fit'. Een slim armbandje dat speciaal ontwikkeld is om gedetailleerde trainingsprogramma's in elkaar te zetten. Waar de Samsung Galaxy Gear Fit in uitblinkt, is als mediaspeler. Met een druk op het touchscreen bepaal je welke muziek je hoort en de volume ervan.

Nieuw is Moov, een soort armband dat een echte realtime coach moet worden. Het geeft op basis van gemeten bewegingen direct advies. Met functies voor prestatiemeting, blessurepreventie, vormmonitoring en 3D bewegingssensoren. Je kunt het waterdichte apparaat bijvoorbeeld ook aan je golfclub bevestigen en dan krijg je via een Sir-achtige stem direct advies hoe je je slag kunt verbeteren.



Nike was natuurlijk trendsettend met zijn Nike+ Running Experience bestaande uit een combinatie van een Running App (tracker en prestatiemeter), Sportwatch (tracking en snelheidsmeter), Fuelband SE (activiteitenmeter) en Kinect Training (personalizes training at home).

Oral heeft een nieuwe Oral-B tandenborstel op de markt gebracht die iets meer dan driehonderd dollar moet kosten. Deze slimme tandenborstel geeft informatie door aan een iPhone via Bluethooth zodat realtime advies gegeven kan worden tijdens het tandenpoetsen. Ook wordt er een grafiek opgemaakt die door een tandarts bekeken kan worden. Ook partijen als Philips oriënteren zich op slim poetsen met apps.

Scanadu Scout is een andere innovatie. Het is een soort sjoelschijf-achtig apparaat dat als een slimme sensor fungeert. Het meet automatisch allerlei vitale lichaamsfuncties. Je houdt het tien seconden tegen je voorhoofd en hartslag, temperatuur, bloeddruk, ademhaling en zuurstofgehalte worden gemeten. Het is gekoppeld aan je smartphone waarop je alle informatie kan aflezen, inclusief adviezen wat te doen.



Sproutling is een enkelbandje voor baby’s. Het meet de kamertemperatuur, luchtvochtigheid en licht en stelt ouders gerust met positieve berichten. Het apparaat kan volgens de makers tot op de minuut nauwkeurig voorspellen wanneer het kind wakker wordt en dit melden aan de ouders.

Een andere vorm van tracking vinden we bij Livind. Mantelzorgers, familie en de zorgorganisatie kunnen via internet het leefpatroon van de bewoner volgen. Zij beschikken over dezelfde, altijd actuele, informatie die, zij op hun tablet, telefoon of hun pc/laptop overal kunnen inzien. Livind stuurt een SMS of e-mail naar de mantelzorger en/of zorginstelling bij opvallende situaties zoals bijv. onrustig slaapgedrag. Voor dwaalgedrag of een mogelijk valincident volgt een melding naar een zorgcentrale. Dat geeft dag en nacht een rustig gevoel voor (mantel)zorgers. Via allerlei slimme sensoren wordt de oudere in zijn leefomgeving in de gaten gehouden.

Via het EU Horizon 2020 programma is 3 miljoen euro geïnvesteerd in de thuiszorg-robot van het Zweedse bedrijf Giraff Technologies. De GiraffPlus is verbonden met allerlei sensoren in huis en kan een videoverbinding tot stand brengen met familie en begeleiding. Als succesverhaal geldt een 94-jarige Italiaanse overgrootmoeder, die een weblog bijhoudt over haar ervaringen met de GiraffPlus.

Google is druk met Google Glass. Iedere dag wordt er ergens wel weer een nieuwe toepassing bedacht. Zo testen musea het gebruik van deze slimme bril. Google Glass is namelijk perfect in staat om bezoekers handsfree te vertellen welke kant ze op moeten. Op maat, precies waar je op dat moment bent en waar je in geïnteresseerd bent. Verder schijnt Google samen met LG ook met een slim horloge te komen. Met een belangrijke rol voor de spraaktechnologie van Google Now. Radboudumc test Google Glass in de operatiekamer, om te kijken of ze via Google Glass beter kunnen zien waar men in het lichaam precies moet opereren.



Ook Apple lijkt met zijn iWatch in te zetten op gezondheidszorg, hoewel nog niet zeker is dat het echt een horloge gaat worden en met de functies zullen zijn. Apple breidt zijn iO8 in ieder geval uit met een standaard app voor het bijhouden van je gezondheid. Naast stappen- en calorie teller zou een heel medisch dossier opgemaakt kunnen worden. Apple werkte eerder ook al aan slimme oordopjes die voorzien zijn van bewegingssensoren en waarmee hartslag, temperatuur en transpiratieniveau kan worden gemeten.

Dit soort sensoren komt steeds vaker ook in kleding terecht. De sensoren zijn inmiddels zo klein dat ze gemakkelijk in de stof verwerkt kunnen worden. Zo heeft de Technische Universiteit Eindhoven enkele jaren geleden met het bedrijfsleven gewerkt aan ‘slimme kleding’, waarmee de drager allerlei informatie over zichzelf krijgt zoals hartslag, ademhaling, mate van transpiratie en gewicht.

Toegevoegde waarde
Kortom, de sky is de limit als het om ‘smart products’ gaat. De klant wordt steeds slimmer, maar wat moet en kan hij met al die apparaten, gadgets en informatie? Uit onderzoek van Nivel blijkt dat grofweg een derde van de Nederlandse bevolking te lage 'gezondheidsvaardigheden' heeft om hier mee te kunnen omgaan. Veel innovaties zijn technologie gedreven, maar wat is de toegevoegde waarde voor de klant en met name de massa? Hoe gemakkelijk werken deze producten en hoe betrouwbaar zijn metingen en digitale adviezen? De toekomst zal het leren.

Intieme technologie
Het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van ICT-dienstverlener Sogeti ziet vier categorieën ontstaan van ‘intieme technologie’, oftewel slimheid aan je lijf.
  • Augmentables: apparaten die gebruik maken van omgevingsdata van de gebruiker en bedoeld zijn om zintuigen aan te vullen en te versterken. Zoals Google Glass-toepassingen of Augmented Reality-apps.
  • Enchantables: alledaagse objecten die zijn uitgerust met intelligente technologie zoals een smart watch, slimme oordopjes of een slimme medicijndoos die verbonden is met internet. Sensoren houden de boel in de gaten en signaleren wanneer er je in actie moet komen.
  • Empathic Things: slimme apparaten die zich in de mens kunnen inleven. Ze ‘herkennen’ gevoelens of ervaringen, zonder dat we ze expliciet maken. Je hoeft zelf geen commando’s te geven of informatie op te zoeken, want de kennis wordt je automatisch op een presenteerblaadje aangereikt.
  • Swallowables: dit is technologie voor het lichaam zelf. Denk aan een digitale pil die (in het lichaam) lichaamsdata van de drager constant in de gaten houdt. Als er wat loos is, bijvoorbeeld een opvallende stijging van het bloedsuikergehalte, wordt de dokter automatisch gewaarschuwd.

Om met de LOI te spreken: "Nederland wordt steeds slimmer...The Smart Customer is coming!". Ken jij nog andere voorbeelden dan hoor ik ze graag!

Bron: Emerce, Google, Apple, Nike, Samsung, Moov, Scanadu Scout, vint.sogeti.com, computertotaal.nl, april 2014.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten