donderdag 26 juni 2014

Succesvol innoveren draait om goede ideeën

Uit onderzoek blijkt dat goede ideeën cruciaal zijn voor het succesvolle innovaties. Des te beter het idee, des te groter het innovatiesucces. Maar hoe kom je aan goede ideeën? Het antwoord is simpel: stel de juiste vragen en laat de ideeën beoordelen door consumenten.


Goede ideeën zijn goud waard
Kornish en Ulrich onderzochten de relatie tussen de kracht van een ruw idee, de kwaliteit van het uiteindelijke product en het commerciële succes na marktintroductie. Voor hun onderzoek gebruikten ze gegevens van ruwe ideeën en bijbehorende productbeschrijvingen en verkoopgegevens van Quirky.com. Dit is een online product development community. Het ontwikkelingsproces en de verkoopcijfers van Quirky zijn volledig transparant, waardoor goed gemonitord kan worden welke en hoeveel ideeën wel of niet succesvol zijn.

Wisdom of Crowds
De resultaten in het kort:

  1. Goede ideeën resulteren in betere verkoopresultaten. Uiteraard spelen ook tal van andere factoren een rol. Maar hoe beter een ruw idee aan het begin wordt beoordeeld, des te beter de verkoopresultaten aan het einde zijn.
  2. Omdat goede ideeën resulteren in betere verkoopresultaten, is het zo vroeg mogelijk selecteren van de meest kansrijke ideeën van belang. Investeren in het selectieproces, zo vroeg mogelijk in het innovatieproces, werpt zijn vruchten af.
  3. Uit het onderzoek komt naar voren dat een groep consumenten (‘wisdom of crowds’) beter in staat is om de juiste ideeën te selecteren dan een panel van experts van product designers, marketeers en consultants. Verklaring hiervoor is dat experts onvoldoende feeling hebben met de activiteiten, interesses en opinies van normale consumenten. Iets dat ook uit eerdere onderzoeken blijkt.

Stel de juiste vragen
Maar hoe kom je tot goede ideeën? Daarover schreef managementauteur Ben Tiggelaar onlangs een interessante column in NRC. Zijn boodschap was: prikkel de nieuwsgierigheid. Want volgens innovatiehoogleraar Jeff Gaspersz draait vernieuwing om het zien van mogelijkheden en kansen. En je ziet mogelijkheden en kansen alleen als je nieuwsgierig bent.

Gedragseconoom George Loewenstein stelt dat nieuwsgierigheid ontstaat als je een hiaat in je kennis ervaart. En dat hiaat komt pas naar voren als je de juiste vragen stelt (en niet wanneer je steeds de antwoorden probeert voor  te kauwen).

Tsja, wat zijn dan goede vragen? Wat zijn de vragen die je prikkelen, die je aan het denken zetten? Een kleine voorzet:

  • Waar droom je van?
  • Waar lig je wakker van?
  • Wat irriteert jouw klanten?
  • Waarom doe je dat op die manier?
  • Wat heb ik vandaag geleerd?
  • Wat ga ik morgen anders doen?
  • Waarom vind je dat een slim idee?
  • Wat zou je morgen als eerste veranderen?
  • Waar lig je wakker van?
  • Wat is het ergste dat je kan overkomen?

Goede ideeën  in de praktijk
Waar ligt u ’s nachts wakker van en wat is het ergste dat u kan overkomen? Belaanbieder Hi vroeg het zijn klanten. Het antwoord was ‘het kwijtraken van mijn mobieltje, want dan ben ik al mijn contacten en sms-jes kwijt’. Hi ontwikkelende daarop de ‘online bewaarbox’. Met één druk op de knop kunnen klanten hun mobiele contacten en sms-jes online op internet opslaan en desgewenst weer downloaden. Met de hilarische ‘pokkie foetsie’ reclame werd deze nieuwe dienst vervolgens aan de man gebracht. Moederbedrijf KPN ontwikkelde op deze manier zijn online back-up dienst voor MKB-ers. Het zal je namelijk maar gebeuren dat je computer crasht en dat je alle bedrijfsgegevens en klantgegeven kwijt bent. De toegevoegde waarde is in beide gevallen duidelijk en klanten betalen er graag voor.

Meer vragen, minder beantwoorden
De boodschap is helder: probeer vooral de juiste vragen te stellen en minder zelf al te beantwoorden. Laat de ruwe ideeën die daaruit opborrelen zo snel mogelijk door een groep consumenten beoordelen om te zien of de juiste weg bent. Weet jij nog slimme vragen, dan hoor ik ze graag!

Bron: Laura J. Kornish and Karl T. Ulrich (2014) The Importance of the Raw Idea in Innovation: Testing the Sow's Ear Hypothesis. Journal of Marketing Research: February 2014, Vol. 51, No. 1, pp. 14-26.Zo prikkel je de nieuwsgierigheid, Ben Tiggelaar, NRC, juni 2014. Klant in de driver’s seat, Sjors van Leeuwen, Van Duuren Management, 2012.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen