woensdag 20 augustus 2014

To do-lijst voor klantgedreven ondernemen

De omslag van een gewone 'klantgerichte' organisatie naar een bijzondere 'klantgedreven' organisatie is geen gemakkelijke klus. Je moet daarvoor op een hele andere manier denken en werken. Om je hierbij te helpen heb ik een korte to do-lijst gemaakt die je als leidraad bij het veranderingsproces kan gebruiken.


To do-lijst klantgedreven ondernemen
De omslag van een gewone klantgerichte organisatie naar een bijzondere klantgedreven organisatie betekent een omslag op vele gebieden, namelijk....

van beloven naar bewijzen
van wat je doet naar waarom je het doet
van imago naar echtheid
van informeren naar interactie
van communiceren naar converseren
van aandacht kopen naar aandacht verdienen
van bereiken naar beráken
van producten naar klantbehoeften
van bezitten naar gebruiken en delen
van unique selling proposition naar unique buying reasons
van transacties naar waardecreatie
van ketens naar netwerken
van doelgroepen naar communities
van klantwaarde naar customer community value
van ratio naar emotie
van klanten naar fans
van verkopen naar verbinden
van klanttevredenheid naar klantbetrokkenheid
van reclame naar merkactivatie
van ideeën naar concepten
van slogans naar verhalen
van tekst naar beeld
van advertenties naar content
van middelen naar platforms
van payd media naar owned en earned media
van productontwikkeling naar cocreatie
van multichannel naar omnichannel
van afnemer naar businesspartner
van business development naar lean startup

Voor het gemak ook alvast in een afbeelding gezet:


Mis je belangrijke onderwerpen in de lijst, dan hoor ik ze graag en natuurlijk succes met de uitvoering!

Meer weten over dit onderwerp? Lees dan de nieuwe en volledig herziene editie van CRM in de praktijk. Met de toepasselijke subtitel: van CRM naar klantgedreven ondernemen. De nieuwe editie van dit standaardwerk over CRM komt eind 2014 uit en is te koop op Managementboek.nl.



1 opmerking:

  1. Wat een leuke lijst. Het heeft wel wat weg van een rijmpje! En dat past ook helemaal in het plaatje want tegenwoordig moet alles zo aantrekkelijk mogelijk om de klant geboeid te houden tot het einddoel - een aankoop! Bedankt voor het delen.
    www.linkbuilding-expert.nl

    BeantwoordenVerwijderen