maandag 6 oktober 2014

Fans door Beleving, Betekenis en Bevlogenheid

In het boek 'Verboden voor klanten, wij houden van fans' schrijven de auteurs dat het veel leuker en slimmer is om fans te hebben in plaats van gewone klanten. Fans zijn loyaler, minder prijsgevoelig en bevelen je aan bij anderen. Maar hoe krijg je meer fans? Het boek licht een tipje van de sluier op.


Beleving, Betekenis en Bevlogenheid
Volgens de auteurs Jessica van Wingerden en Wim Schuurmans onderscheiden succesvolle organisaties en merken met fans zich door drie zaken: Beleving, Betekenis en Bevlogenheid.

Dat betekent in de praktijk o.a. werken vanuit een hoger doel (‘why’) en authentiek, innovatief, anders, passievol en gastvrij zijn. Maar ook toegevoegde waarde bieden, oog voor detail en de lange termijn hebben en het structureel overtreffen van de verwachtingen van klanten en het bieden van wow-momenten.

De drie hoofdthema’s Beleving, Betekenis en Bevlogenheid worden in het boek per hoofdstuk verder uitgewerkt in een inleidende beschrijving, vertaling naar de praktijk, verwijzingen naar video’s op Youtube en als laatste een korte samenvatting van de belangrijkste lessen uit de praktijk.

In het boek veel aandacht voor de praktijkervaringen van meer dan twintig succesvolle ondernemers. Variërend van Aad Ouburg (Princess) en Eric Treurniet (2theloo) tot Michel Muller (Routemobiel) en Karel van Eerd (Jumbo).

Ter inspiratie drie video's waar het boek aan refereert:

Organisaties met fans zijn innovatief:



Organisaties met fans zijn van 'waarde' voor medewerkers, klanten en maatschappij:



Organisaties met fans vertellen inspirerende verhalen:



Geen nieuwe inzichten
In het boek komen veel bekende ondernemers en verhalen aan bod, die al vaker in allerlei publicaties en praatprogramma’s de revue zijn gepasseerd. Wie heeft het verhaal van Aad Ouborg (Princess), de Jumbo-familie of Henny van de Most niet al veel vaker gehoord of gelezen? De auteurs halen ook diverse 'oude bekenden' aan zoals Simon Sinek ('why'), Gilmore/Pine ('eperience economy') en Steve Jobs (Apple). Volg je de ontwikkelingen en literatuur op dit gebied, dan lees je in het boek niet zo veel nieuws.

Verwacht geen diepgravende theorieën of nieuwe inzichten in 'Verbonden voor klanten, wij houden van fans'. De auteurs willen vooral hun passie voor fans delen en inspireren en daarin zijn ze door de gekozen vorm en inhoud toch prima in geslaagd. Voor wie nog niet al te veel is ingelezen op dit onderwerp en een beetje inspiratie kan gebruiken, het boek is te koop op Managementboek.nl.

Concrete aanpak
Zoek je een concretere aanpak, dan is het boek 'Focus op Fans' van Wil en Yara Michels misschien wel iets voor jou. In hun boek over brandactivation presenteren ze het ABC-XYZ-model. Brandactivation is dan de optelsom van aandacht + emotie + interactie + actie + loyaliteit. Het boek geeft een stappenplan om je eigen fanstrategie te ontwikkelen en bevat mooie voorbeelden van brandactivation. Te koop op Managementboek.nl.

Andere strategie
Met de focus op fans kies je voor een andere strategie. Je mikt met je communicatie niet rechtstreeks op de werving van nieuwe klanten, maar je richt je op je bestaande klanten en dan met name jouw merkfans. Door deze groep te voeden met 'aandacht' en interessante content (verhalen, video's, nieuws) activeren zij hun netwerk en stromen nieuwe klanten via word-of-mouth als vanzelf binnen. Althans, dat is het idee en mogelijk als je het goed aanpakt. Voorkom daarbij dat je in de meest bekende marketingvalkuil trapt: je marketingcommunicatie starten vanuit je product of dienst en niet vanuit de klant!

Focus  op fans alleen is gevaarlijk
Nog een inhoudelijke tip: een focus op alleen fans is gevaarlijk. Lees daarover mijn eerdere blog over Customer Engagement als dwaalspoor. Bedenk dat veel fans of (a) niet-kopers zijn of (b) al heavy-buyers zijn en dat groei vaak alleen mogelijk is bij (c) de 'gewone' bestaande en (d) nieuwe klanten. Ik zou dat 'verboden voor klanten' dus niet al te letterlijk nemen.

Bron: Verboden voor klanten, wij houden van fans - Beleving Betekenis Bevlogenheid, Jessica van Wingerden, Wim Schuurmans, Pearson Education, 2014. Te koop op managementboek.nl.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen