maandag 12 januari 2015

Klantgerichte bedrijven groeien harder

Bedrijven die radicaal focussen op de klant ondervinden minder concurrentie, zijn meer innovatief en vragen de juiste prijs voor hun producten en/of dienstverlening. Deze bedrijven groeien significant harder en met een beter rendement. Lees meer over het geheim van de smid.


Onderzoek naar baten klantgerichtheid
De rekenmeesters van BDO Consultants hebben in 2012 onderzoek gedaan naar de vraag in hoeverre klantgericht ondernemen in het midden- en kleinbedrijf leidt tot significant meer groei en rendement. Dan hebben ze het niet alleen over productinnovatie, maar over een totale bedrijfsfilosofie met de klant als middelpunt. Toevallig kreeg ik de onderzoeksresultaten weer onder de ogen en de belangrijkste conclusies deel ik graag met jou.

Wat betekent klantgericht ondernemen?
Klantgericht ondernemen houdt volgens de onderzoekers niet alleen in dat je weet wat jouw klanten willen, maar ook daadwerkelijk de klantwens invult. Door producten en/of diensten continu te ontwikkelen aan de hand van de klantwens, kun je je onderscheiden de concurrentie. Hierdoor ontwikkel je als het ware een eigen markt die de onderzoekers ietwat enthousiast aanduiden als een ‘Blue Ocean’. De tegenhanger is dan de ‘Red Ocean’ waar het stikt van de concurrentie tussen bedrijven die de klant veel minder centraal stellen, maar vooral concurreren op bestaande producten, prijs en kwaliteit. 

Staat de klant centraal?
De onderzoekers keken met name naar: 
  • Weet wat uw klant wil: in hoeverre zijn bedrijven daadwerkelijk op de hoogte van de klantwens?
  • Maak de competitie irrelevant: creëren bedrijven eigen markten en producten om zich te onderscheiden van concurrentie?
  • Doen wat uw klant wil: richten bedrijven de bedrijfsprocessen volledig in op de klantwensen?

1 op de 4 bedrijven focust zich op de klant  
Aan het onderzoek hebben 51 MKB-ondernemingen deelgenomen. Na bestudering van de individuele resultaten identificeren de onderzoekers 14 ondernemingen (27%) als Blue Ocean-bedrijf en 37 (73%) als Red Ocean-bedrijf. Een opmerkelijke uitkomst, aldus de onderzoekers. Dit betekent namelijk dat 3 op de 4 bedrijven zich niet of onvoldoende focust op de klant. Helemaal opmerkelijk zijn de uitkomsten nu ook weer niet, want dit beeld wordt al decennialang bevestigd in tal van onderzoeken. Er zijn maar weinig bedrijven echt klantgericht en gefocust op de klant. Lees bijvoorbeeld mijn blog over Coolblue.

Focus op klant leidt tot betere resultaten
Het onderzoek wijst uit dat luisteren naar de klant (weten en doen wat de klant wil) daadwerkelijk leidt tot significant meer groei en rendement. Bedrijven die radicaal focussen op de klant ondervinden minder concurrentie, zijn meer innovatief en vragen de juiste prijs voor hun producten en/of dienstverlening. Ze stellen de klant geheel centraal. 

Klantwensen zijn voor hen dan ook niet alleen leidend voor de bedrijfsstrategie en producten marktontwikkeling, maar ook voor de inrichting van interne bedrijfsprocessen. Op deze manier wisten deze bedrijven in de afgelopen jaren significant harder te groeien en hun rendement te verbeteren. Ook hebben deze bedrijven een positiever beeld voor de toekomst op gebied van groei en rendement.

Ook in het MKB
Interessant om te zien dat klantgericht ondernemen niet alleen loont voor het grootbedrijf, maar ook voor bedrijven in het MKB. Kortom, je weet wat je te doen staat: focussen op de klant!

Bron: Hoe blauw is uw onderneming – Onderzoek naar strategie en rendement in het MKB, BDO, 2012. Je kunt het onderzoeksrapport hier downloaden.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen