maandag 2 februari 2015

Contentmarketing en branding in zorg

Reclame is steeds minder effectief. Consumenten worden dagelijks blootgesteld aan duizenden reclameprikkels en zien door de bomen het bos niet meer. Dus zoeken bedrijven naar nieuwe manieren om hun organisatie, producten en diensten onder de aandacht te brengen. Een nieuwe marketingtechniek die steeds populairder wordt, is ‘contentmarketing’.


Wat is contentmarketing?
Contentmarketing komt in het kort neer op het maken, distribueren en publiceren van ‘content’ die voor de doelgroep relevant en waardevol is. Met behulp van contentmarketing kun je doelgericht werken aan naamsbekendheid en merkvoorkeur, aan de positionering als expert (thought leadership), het genereren van leads of het betrekken, boeien en binden van klanten.

Gezondheidszorg biedt kansen voor contentmarketing
Voor zorgorganisaties biedt contentmarketing grote kansen, want juist in de gezondheidszorg is de behoefte aan inhoudelijke informatie groot. Zorgorganisaties kunnen met behulp van ‘content’ op verschillende manieren inspelen op die informatiebehoefte. Denk aan ervaringsverhalen van ex-patiënten en lotgenoten, animatiefilmpjes voor cliënten en familieleden waarin het behandelproces wordt uitgelegd, video’s waarin de gastvrijheid van het woonzorgcentrum voelbaar wordt voor toekomstige bewoners en bezoekers, whitepapers voor huisartsen met nuttige achtergrondinformatie over ziektebeelden en behandelmethoden en handige infographics voor zorginkopers met cijfers over de kwaliteit, effectiviteit en maatschappelijke baten van zorg en preventie.

Succesvolle contentmarketing in de zorg
Maar het toepassen van contentmarketing betekent wel dat je uitgever wordt, aldus Richard van Berkel, auteur van het boek Succesvolle contentmarketing in de zorg. Van Berkel is werkzaam bij LVB Networks, een fullservicebureau voor contentmarketing. Van Berkel schrijft dat contentmarketing weliswaar relatief nieuw is, maar óók de slimme combinatie van bestaande gereedschappen en nieuwe technologie. Van Berkel heeft het boek geschreven voor marketeers en communicatiespecialisten die contentmarketing in de zorg willen gaan toepassen.

In 15 hoofdstukken passeren verschillende onderwerpen de revue. Van de introductie van  contentmarketing en het formuleren en meten van doelstellingen, tot het opstellen van een strategie, het bepalen van doelgroepen (ijkpersonen), het maken en distribueren van content en het organiseren van het contentmarketingproces. Over de hoofdstukken verspreid worden er 18 korte praktijkcases behandeld zoals het Watersportziekenhuis in Sneek, Rennbahnklinik (Zwitserland), United Healthcare (USA) en Fränkisch Gesund (Duitsland). Het boek geeft daarmee een aardig beeld van de vele toepassingsmogelijkheden van contentmarketing in de zorg.

Opvallend aan het boek is dat een heldere definitie van het begrip ‘contentmarketing’ ontbreekt. Ook stelt de auteur contentmarketing gelijk aan zorgmarketing, maar dat is te kort door de bocht. Contentmarketing is slechts een van de vele aspecten en marketingtechnieken binnen het zorgmarketinggebied. De relaties en samenhang tussen die verschillende marketingaspecten en technieken komen in het boek niet aan bod. Door de indeling en opmaak van het boek vind ik de ‘handleidingfunctie’ van het boek (het stappenplan) minder goed uit de verf komen.

Van Berkel heeft een goed leesbaar en niet te dik boek van 145 pagina’s geschreven over contentmarketing in de zorg. Waarbij theorie, tips en praktijkvoorbeelden elkaar afwisselen. Het boek raakt de belangrijkste aspecten en vormt daarmee een goede introductie voor lezers die niet vertrouwd zijn met het onderwerp en meer willen weten over contentmarketing in de zorg.


Het boek Succesvolle contentmanagement in de zorg is verkrijgbaar op Managementboek.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen