vrijdag 1 mei 2015

Exponentiële organisaties in turbulente tijden

De veranderingen gaan steeds sneller en de impact van de veranderingen is steeds groter. Het zijn turbulente tijden waarbij verandering de enige constante factor is. Toch zijn er bedrijven die tien keer beter, sneller en succesvoller presteren dan vergelijkbare bedrijven. Wat is het geheim van deze ‘exponentiële organisaties’?


Turbulente tijden
De veranderingen gaan steeds sneller en de impact van de veranderingen is steeds groter. Was de gemiddelde levenscyclus van een bedrijf in 1955 nog 45 jaar, tegenwoordig is dat slechts 15 jaar. Ook wordt de levensduur van producten steeds korter. In de afgelopen jaren zijn bedrijven voor hun omzet en winst grotendeels afhankelijk geworden van producten die in de laatste vijf jaar zijn gelanceerd.

Versnellende technologieën
Toch lukt het sommige bedrijven in deze turbulente tijden optimaal gebruik te maken van deze omstandigheden door de inzet van nieuwe, versnellende technologieën. Waardoor ze op een schaal en met een snelheid groeien die nauwelijks te bevatten is. Dit zijn de ‘exponentiële organisaties’. Organisaties waarvan de impact of opbrengst minimaal tienmaal groter is dan gelijksoortige organisaties, door het gebruik van nieuwe organisatietechnieken en versnellende technologieën. Deze bedrijven zullen de komende jaren met hun disruptieve businessmodellen hele bedrijfstakken gaan ontwrichten.


Dat is de boodschap van de schrijvers Salim Ismail, Yuri van Geest en Micheal S. Malone in het boek Exponentiële organisaties. De auteurs zijn verbonden aan de Singularity University. Een instituut dat zich bezig houdt met de toepassing van exponentieel groeiende (of versnellende) technologieën. De auteurs laten zien dat bedrijven sneller moeten vernieuwen willen ze niet weggevaagd worden door extreem succesvolle bedrijven als Google, Facebook, Airbnb, Uber, Netflix, Waze, Groupon, Tesla, Zappos en al die andere start-ups die staan te trappelen om de gevestigde orde omver te werpen. Trendwatchers verwachten dat een groot deel van de bedrijven in de Fortune 500 over tien jaar niet meer bestaat.

Informatisering, digitalisering en democratisering
De grote veranderingen die zich nu voltrekken, worden veroorzaakt door verregaande informatisering, digitalisering en democratisering van producten, diensten en productie- en leveringsketens. Waardoor bedrijven in de volle breedte kunnen profiteren van de wet van Moore (continue verdubbeling van prestaties). In feite zitten we midden in een digitale revolutie die net zo ingrijpend zal zijn als de industriële revolutie honderd jaar geleden. Denk aan ontwikkelingen als sensoren, nanotechnologie, robotica, drones, 3D-printen, biotech, gentech, solar, digitale geneeskunde, internet of things (in 2030 hangen er een biljoen (!) apparaten aan internet), crowdsourcing, communities en big data voor het ontwerpen van slimme algoritmes met behulp van de ontelbare gegevens die beschikbaar komen.

Computer wint het van copywriter. Manon Beurskens, strateeg bij Flavour, schrijft op Frankwatching over Persado en hun oplossing voor het schrijven van overtuigende teksten (copy). Telkens als een menselijke copywriter het opneemt tegen de computergegenereerde teksten van de Persuasian Autorisation Tool, blijkt dat er tot 42% vaker wordt geklikt op de computergegenereerde teksten. Angstaanjagend, maar waar: een winnende copyregel is een kwestie van algoritme. Persado heeft een systeem dat altijd de juiste combinatie van emotie + woordkeuze + format + positionering + call to action vindt en zo de perfecte zin maakt. In de ideale wereld is Persado een soort autocorrectie die de tekst van de copywriter checkt op 'overtuigingskracht’ en hem desgewenst direct voor je aanpast.

Geheim van exponentiële organisaties
De auteurs onderzochten o.a. de honderd snelst groeiende en succesvolste start-ups in de wereld en interviewden tientallen CEO’s van de snelst groeiende organisaties waaronder ook multinationals als General Electric (GE) en het Chinese Haider. Ze zochten het geheim van de bedrijven die tien keer beter, sneller en goedkoper zijn dan vergelijkbare bedrijven in hun sector. Wat doen deze exponentiële organisaties anders en beter dan de doorsnee bedrijven die wij allemaal kennen?

De auteurs zagen dat exponentiële organisaties een aantal gedeelde kenmerken hebben zoals een ‘massive transformative pupose’ (hoger doel) en een vijftal externe en interne kenmerken. De vijf externe kenmerken worden aangeduid met ‘scale’ en staan voor staff on demand (personeel op afroep), community en crowd, algorithms, leveraged assets (extern verworven hulpmiddelen) en engagement (betrokkenheid). De vijf interne kenmerken gaan over ‘ideas’ bestaande uit interfaces, dashboards, experimentation, autonomy en social.

Een voorbeeld van zo'n bedrijf is Uber. Naast taxidiensten heeft het ook grootste plannen met het bezorgen van maaltijden. In Barcelona, New York en Chicago is UberEats officieel begonnen. De infrastructuur ligt er nu toch. Met UberEats kunnen maaltijden gewoon via de bestaande Uber-app worden besteld. Het bedrijf stelt een eigen menu samen van lokale restaurants, met iedere dag een ander aanbod. Wat zou dit betekenen voor bestaande thuisbezorgers als Thuisbezorgd.nl en de lokale chinees?

Bestaande concepten
Exponentiële organisaties maken hierbij in meer of mindere mate, en allemaal op hun eigen manier, gebruik van bestaande concepten als strategic agility (strategische wendbaarheid), open innovatie, collaborative commerce en consumption (deeleconomie), zelforganiserende teams, gamification, open source, cloudcomputing, outsourcing, lean startup en klantgedreven innoveren met cocreatie, crowdsourcing en communities.

Citigroup kiest eieren voor zijn geld. Egbert Jan van Bel, editor-in-chief van Customer Talk schreef recent in zijn column: "Onlangs heeft de financiële mammoettanker CitiGroup (uit 1812 en nr. 26 in de Fortune500) bekend gemaakt te gaan samenwerken met speedboot LendingClub (uit 2007 en de 1e echte peer2peer geldverstrekker). Jaja… Toen LendingClub ooit als aparte app binnen Facebook startte, had niemand gedacht dat ze anno nu een marktwaarde richting de 10 miljard dollar hebben en inmiddels tegen de 8 miljard dollar uitlenen… van particulier aan particulier. Geen bank die er bij komt kijken. Zeker de bancaire wereld was niet overtuigd van geld lenen via een app. Ben je gek geworden? Totdat de peer2peer banken te groot werden om te bestrijden. En het er met tientallen start-ups teveel om te vatten waren. Net als in de reiswereld of taxibranche. If you can’t beat them… Ik zie het als een trend. De nieuwkomers gaan samenwerken met de gevestigde orde. Voor de arrivés is het een nieuwe manier van innovatie. De starters gaan voor cash en gemak. Disruptor wordt Establishment."

Twee delen
Het boek bevat naast een inleiding en epiloog, twee delen. In het eerste deel worden de kenmerken van een exponentiële organisatie beschreven. Deel 2 beschrijft hoe je een exponentiële organisatie start, maar ook hoe je een bestaande organisatie, van klein tot groot, kunt omturnen in een exponentiële organisatie. Volgens de auteurs is het daarbij niet nodig om alle elf kenmerken door te voeren. De prestaties van een bedrijf kunnen al aanzienlijk verbeterd worden door drie of vier exponentiële kenmerken door te voeren.

In het boek worden tal van bedrijven geanalyseerd waarbij gekeken wordt welke exponentiële kenmerken zijn toegepast, op welke manier en met welke resultaten. Hierbij passeren niet alleen bekende start-ups de revue, maar ook gevestigde bedrijven als Coca-Cola, GE en The Guardian en onbekende kampioenen zoals Xiamoi, Techshop en Local Motors. Ook beschrijven de auteurs de impact van alle nieuwe ontwikkelingen op functies in de organisatie en maatschappij. Het boek sluit af met een vragenlijst waarmee je kunt zien hoe exponentieel jouw eigen organisatie is.

Wake-up call
Het boek leest als een wake-up call. Al lezende bekruipt je het gevoel dat we met zijn allen die bekende kikker zijn, in een pan met water dat langzaam tot het kookpunt wordt opgevoerd. Het is zoals de auteurs zeggen: continue verandering is de enige constante factor. Dat betekent dat bedrijven aan de slag moeten om hun organisatie wendbaarder, weerbaarder en innovatiever te maken.

Het boek Exponentiele organisaties biedt daarvoor tal van inzichten en praktische handvatten. Vanwege de geschetste onomkeerbare ontwikkelingen en de vele aansprekende praktijkvoorbeelden, is het boek verplichte literatuur voor topmanagers, beleidsmakers, adviseurs en studenten.


Dee recensie is ook geplaatst op Managementboek.nl. Het boek Exponentiele organisaties is te koop op Managementboek.nl.

Andere leestips: Strategic Agility - Concurrentievoordeel in turbulente tijden en Klant in de driver's seat - Klantgedreven innoveren met cocreatie, crowdsourcing en communities.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen