woensdag 5 augustus 2015

Tien grote fouten in gedragsverandering

Marketing en communicatie draaien uiteindelijk om 1 ding: gedragsverandering. Je wilt dat klanten, patiënten en burgers doen wat jij graag wilt. Informatie aanvragen, product bestellen, gezonder leven, afval scheiden en wat al niet meer. Veel goede bedoelingen mislukken vanwege denkfouten als het om het gedragsbeïnvloeding gaat.


10 veel gemaakte fouten in  gedragsverandering
Het Standard University Persuasive Technology Lab doet veel onderzoek naar gedragsverandering. Zij zette 10 veel voorkomende fouten in programma's en campagnes voor gedragsverandering op een rij. Het doel van dit techlab is inzicht krijgen hoe je computerproducten zoals websites en smartphones het beste kan ontwerpen en inzetten om het denken en doen (gedrag) van mensen op positieve wijze te veranderen. Ze kijken vooral naar hoe ze slechte gewoonten op gezondheidsgebied kunnen veranderen door mobiele verleiding en de psychologie van social networks als Facebook.

Hieronder volgen de tien meest gemaakte (denk)fouten in een presentatie op een rij.

Presentatie:
   
Top 10 Mistakes in Behavior Change from Persuasive Technology Lab at Stanford  

10 Mistakes in Behavior Change:

1. Relying on willpower for long-term change. Implementations that require willpower alone such as asking participants to change their habits without reinforcement or reward—are destined to fail. imagine willpower doesn’t exist, the Stanford group advises. That’s Step #1 to a better future.

2. Attempting big leaps instead of baby steps. Pursue tiny successes, one after another. For example, instead of asking patients immediately to give up all carbs, start with pasta. Then move on to other foods over time.

3. Ignoring how environment shapes behaviors. Change your context and you change your life. Compliance is very different for someone who commutes every day to an office vs. someone who is homebound.

4. Trying to stop old behaviors instead of creating new ones. Focus on action, not avoidance. Instead of asking a patient to stop sitting around the house so much, create an incentive to walk in the neighborhood, perhaps to visit an entertainment or recreation center.

5. Blaming failures on lack of motivation. Make the behavior easier to do. It may be difficult for people to remember and act on every occasion when they should measure their blood sugar, for example. Use technology to remind them and ask for input.

6. Underestimating the power of triggers. No behavior happens without one. Instead of simply encouraging people to eat less, for instance, first explore the triggers that cause them to turn to food.

7. Believing that information leads to action. We humans aren’t so rational. Information only helps for those already motivated to act. Reward, pleasure and a sense of progress/achievement work better to prompt action.

8. Focusing on abstract goals more than concrete behaviors. Abstract: Get in shape. Behavior: Walk 15 minutes today.

9. Seeking to change behavior forever, not for a short time. A fixed period works better than forever. Create a program to increase walking distance and time over the next 10 days, or work out a 30-day diet. Then build on that progress.

10. Assuming that behavior change is difficult. It is not so.

Meer gedragsverandering
Lees ook mijn andere blog over gedragsverandering (op basis van triggers) en mijn blog over de lastige combinatie van innovatie en gedrag. 

Heb jij ervaring met programma's en campagnes gericht op gedragsverandering? Wat zijn jouw ervaringen? 




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen