dinsdag 29 december 2015

De Kracht van Eenvoud

Eenvoud is altijd al een belangrijke klantbehoefte en consumententrend geweest. In een steeds complexer wordende wereld zoeken consumenten naar overzicht en gemak. Bedrijven die daar goed op inspelen weten de gunst van de klant te winnen. Oftewel: hoe maximaliseer je de kracht van eenvoud?
Eenvoud is een belangrijke succesfactor 
Uit eerder onderzoek van Vodw en Marketresponse blijkt dat 80 procent van de mensen eenvoud belangrijk vindt bij een product of dienst. Bij zowel de oriëntatie en aankoop als in het gebruik van een product of dienst. Consumenten zoeken naar dingen die ze kunnen overzien, waarvan ze intuïtief begrijpen hoe het werkt, waar ze eenvoudig hun weg in weten te vinden, die hun weinig tijd kosten en rust (geen stress) bieden.

De opbrengsten van eenvoud
Uit verschillende onderzoeken en praktijkervaringen komt naar voren dat het loont om te investeren in eenvoud. Enkele bevindingen op een rij:

  1. Hoe eenvoudiger een nieuw (innovatief) product, des te groter de kans dat mensen het gaan kopen en gebruiken. 
  2. Hoe eenvoudiger het product, des te hoger de waardering en de klanttevredenheid, des te vaker klanten het bedrijf willen aanbevelen bij familie, vrienden, kennissen en collega's (Net Promotor Score).
  3. Hoe eenvoudiger het product, des te innovatiever het imago van de aanbieder.
  4. Hoe eenvoudiger het koopproces, des te hoger de conversie (voor zover de geboden eenvoud past bij het merk).
  5. Hoe eenvoudiger een product is uit te leggen, des te liever verkopers het willen verkopen, en des te meer attractiviteit voor potentiële kopers.
  6. Hoe eenvoudiger het product, des te minder het aantal klachten en retouren, en dus des te lager de cost to serve.
  7. Hoe eenvoudiger het assortiment, des te minder 'keuzestress' bij de koper en uiteindelijke teleurstelling.
  8. Des te meer keuze, des te omvangrijker het assortiment, des te hoger de organisatie- en IT-kosten.
  9. Klantgemak is een van de meest bepalende factoren voor loyaliteit. Vereenvoudiging van producten en dienstverlening maakt 15 tot 40 procent verbetering in retentie mogelijk. 
  10. Een op de vier consumenten is bereid extra te betalen voor eenvoud.

Technologie als aanjager
Steeds meer bedrijven zetten technologie in om het leven van consumenten eenvoudiger, gemakkelijker en leuker te maken. Apple is natuurlijk trendsetter als het gaat om gebruiksvriendelijke en eenvoudig te bedienen high-tech consumentenelektronica, pc's en smartphones. Google is ook een goed voorbeeld dat een complexe zoekdienst op uiterst eenvoudige wijze beschikbaar stelt aan de mensheid. TomTom maakte van autorijden een plezier rit want je komt er altijd. En onder noemer 'sense and simplicity' heeft Philips getracht zijn producten eenvoudiger en gemakkelijker te maken.

Er zijn steeds meer nieuwe initiatieven die optimaal gebruik maken van nieuwe technologie om het leven van mensen eenvoudiger en gemakkelijker te maken. Zoals de Disney Magic Band.

Disney Magic Band



Thuisdokter van Scanadu



Eenvoud als leidend thema
Eenvoud is een krachtig thema voor organisaties om hun energie te focussen. Simplification is niet voor niets de Technology Trend voor de toekomst. Hoe eenvoudig en gemakkelijk maken we het onze klanten? En we weten 1 ding zeker: het kan altijd nog weer eenvoudiger en gemakkelijker dan we het nu doen.

Ken jij nog meer voorbeelden van bedrijven, producten en diensten die 'eenvoud' als leidend thema hebben, dan hoor ik het graag!



1 opmerking:

  1. Dag Sjors,
    Bedankt voor je heldere betoog. Ik zoek bij het ontwerpen van gebouwen ook altijd de eenvoud. En dat is niet eenvoudig. Steeds vaker kijk ik met een schuin oog naar al oude opvatting van Braun ontwerper Dieter Rams: The 10 Principles of Good Design. Ik verdenk Steve Jobs er van dat hij deze ook als leidraad heeft genomen voor alle Apple producten. Eenvoud en allure.
    Goede groet,
    André de Jong
    Wismans & De Jong Architecten
    Arccon, Architecture & Concepts

    BeantwoordenVerwijderen