donderdag 26 mei 2016

Het failliet van de klassieke organisatie

De meeste bedrijven zijn nog steeds georganiseerd alsof men actief is in het (post) industriële tijdperk, met command-and-control leiderschap, lopende banden met onwetende productiemedewerkers en een stabiele en voorspelbare omgeving. Maar helaas, de wereld is sterk veranderd en het klassieke organisatiemodel heeft afgedaan: ongeschikt.


Nieuwe manier van organiseren en ondernemen
De wereld van nu vraagt om snel en wendbaar ondernemen waarbij het potentieel van goed opgeleide 'kenniswerkers', binnen en buiten de organisatie, optimaal wordt benut. Dat lukt alleen met een hele andere mindset en cultuur en een hele nieuwe manier van organiseren, leiding geven en ondernemen.

Veranderuitdaging
Organisaties moeten zich opnieuw uitvinden en ‘strategisch wendbaar’ worden om te kunnen overleven. Het draait in de 21e eeuw om 'strategische wendbaarheid', of in goed Engels 'strategic agility'. Het gebruik van woorden als ‘agile’ en ‘agility’ is misschien een hype, maar dat is de aandacht voor meer wendbaarheid op alle niveaus in de organisatie allerminst. En dat vraagt meer dan alleen focus op veel genoemde zaken als lean, scrum en zelfsturing.

In onderstaande tabel staat de veranderuitdaging in het kort weergegeven. Waarmee je de omslag maakt van de huidige (klassieke) organisatie naar een nieuwe (toekomstbestendige) organisatie.

De veranderuitdaging voor organisaties die willen overleven in de 21e eeuw:


Heb je nog aanvullingen dan hoor ik ze graag!

Veranderopgave blijkt lastig te zijn
Uit de Global Transformation Survey 2016 (onder 1500 bedrijven in 16 landen) van KPMG, blijkt dat ondernemingen grote moeite hebben om de noodzakelijke veranderingen binnen de organisatie vorm te geven. Enkele bevindingen:

  • Veel bedrijven hebben moeite om het tempo van alle technologische veranderingen te volgen. En het ziet er niet naar uit dat het tempo van vernieuwing en veranderingen in de markt, zal afnemen.
  • Steeds meer bedrijven raken naar eigen zeggen uit de gratie omdat zij de ontwikkelingen niet kunnen volgen. Bijna de helft van de bedrijven vindt dat zij niet in staat is om de signalen van verandering die zij uit de markt krijgen om te zetten in aansprekende nieuwe inzichten en overtuigende ideeën.
  • Bijna 40% van de onderzochte bedrijven verwacht dat het bedrijfsmodel op de korte tot middellange termijn ernstig verstoord zal worden. 
  • Veel bedrijven slagen er onvoldoende in om het gewijzigde gedrag en de veranderende behoeften van klanten daadwerkelijk te doorgronden. 40% beschouwt het veranderende gedrag, de verwachtingen en de demografie van de klant als belangrijkste basis voor de transformatiestrategie.

Kortom, er is nog veel werk aan de winkel. Zeker als je bedenkt dat we, naast het failliet van de huidige (klassieke) organisatie, ook te maken hebben met het failliet van het huidige, te ver doorgeschoten kapitalistische marktsysteem. Dat heeft grote invloed op de organisatie en medewerker van de toekomst. Daarover een andere keer meer.

Hoe Agile is jouw strategie?
Al met al een flinke omslag die je niet van de ene op de andere dag hebt gerealiseerd. Wil je meer weten over snel en wendbaar ondernemen, van strategie tot op de werkvloer, lees dan het boek ‘Hoe Agile is jouw strategie?

Dit boek beschrijft hoe organisaties wendbaarder en succesvoller kunnen worden door een combinatie van strategische en operationele wendbaarheid.    

Succes met de veranderuitdaging en als je tips en trucs hebt over hoe je dat het beste kunt aanpakken dan hoor ik ze graag! 




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen