zaterdag 21 mei 2016

Wat ging er mis bij Nokia?

'We didn’t do anything wrong, but somehow, we lost.' Dat waren de dramatische woorden van Nokia’s CEO bij de verkoop van de smartphonedivisie aan Microsoft in 2013. De ooit zo succesvolle marktleider in mobiele telefoons had de slag op de smartphonemarkt compleet verloren.


Stephen Elop, de topman van Nokia, wist op de persconferentie niets anders te zeggen dan: “We didn’t do anything wrong, but somehow, we lost.”

Waar ging het mis?
Nokia had in 2009 nog een marktaandeel van bijna 40%. Vier jaar later was dat nog maar 3%. Samsung ging in diezelfde periode van zo’n 4% naar 35% marktaandeel, terwijl Apple rond de 15% bleef schommelen.

Hoewel meerdere oorzaken een rol spelen, is de rode draad in alle analyses en berichten toch dat Nokia niet in staat was om op het juiste moment de juiste beslissingen te nemen en snel genoeg alle noodzakelijke veranderingen door te voeren. Dit was in meer of mindere mate ook van toepassing op andere mobiele aanbieders zoals Motorola, Sony Ericssons en RIM's BlackBerry.

Te laat voor actie
In dit kader is het interessant wat de onderzoekers Doz en Kosonen schrijven in hun boek Fast Strategy: ‘When the depth of a crisis shows in the numbers, it’s too late for effective strategic action. IBM’s highest profits were recorded two years before their collapse, in 1991. Nokia’s results were stellar until 2007, shortly before the company’s collapse.’  Het kan dus snel verkeren. Dit speelt niet alleen in technologiesectoren. Ook in andere sectoren schudden innovatieve nieuwkomers de markt op en vallen gevestigde bedrijven steeds sneller om.

Change befor you have to
Je kunt ergens heel goed in zijn en iets heel goed doen, maar als de markt waarin je actief bent verandert moet je snel genoeg mee veranderen. Anders verlies je relevantie. Concurrentievoordelen zijn steeds meer tijdelijk van aard en de innovatie van vandaag is de commodity van morgen. Dus kun je maar beter zelf de touwtjes in handen nemen. Jack Welch van General Electric is er duidelijk over: “Change before you have to”.

Tot welke groep behoor jij?
Bedrijven moeten sneller en wendbaarder worden om te kunnen overleven. Dit geldt ook voor ander type (overheids)organisaties zoals zorgorganisaties en de politie die letterlijk en figuurlijk ten onder gaat aan het onvermogen om de organisatie (snel genoeg) te veranderen. Het draait in de 21e eeuw om 'strategische wendbaarheid', of in goed Engels 'strategic agility'.

Succesondernemer Richard Branson van het Virgin-imperium zegt het zo: “Als het op de toekomst aankomt zijn er drie soorten mensen: zij die het laten gebeuren, zij die zorgen dat het gebeurt en zij die zich afvragen wat er is gebeurd. Sommige bedrijven zijn vastberaden tot de tweede te groep te horen.” Tot welke groep behoor jij?

Hoe Agile is jouw strategie?
Wil je weten hoe je sneller en wendbaarder wordt, lees dan (de preview van) het boek 'Hoe Agile is jouw strategie? Zo kun je snel en wendbaar ondernemen'. Dit boek beschrijft hoe organisaties wendbaarder en succesvoller kunnen worden door een combinatie van strategische en operationele wendbaarheid.

Dit boek is te koop op Managementboek.nl.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen