donderdag 14 juli 2016

Marketing in de boardroom

Marketing en marketeers moeten zichzelf opnieuw uitvinden. De vorig jaar uitgesproken Marketing Troonrede 2015 is daar duidelijk over. Daarin komt naar voren dat CEO’s niet zo tevreden zijn over de rol van marketing. Marketing moet zich opnieuw uitvinden en zijn positie in de boardroom opeisen en waarmaken.


Marketeers moeten zich nadrukkelijker bezighouden met ontwikkelingen, trends en nieuwe inzichten waar het bedrijf wat aan heeft. Ondernemender, sneller, pragmatischer en liefst ‘fact based’ op basis van eigen markt- en klantinzichten (big data). Meer strategisch, minder operationeel.

Marketeers moeten zich opstellen als poortwachter en directe vertegenwoordiger van de klant en zijn wensen, behoeften en verwachtingen. Beter luisteren en kijken naar klanten en die klantkennis intern beschikbaar stellen aan afdelingen en samenwerkingspartners. Zodat producten, diensten en services ontwikkeld worden die er toe doen, die voor klanten écht het verschil maken. Regisseur van een optimale klantbeleving over alle contactkanalen en afdelingen heen.

Wat dat betreft is er eigenlijk niets nieuws onder de zon, want dat was toch altijd al de rol van marketing?

Wil marketing volwaardig gesprekspartner worden op directieniveau, dan is het raadzaam om te weten wat de grote uitdagingen zijn die in de boardroom leven. Daarbij doemen 5 mega trends op die grote invloed hebben op de toekomst van bedrijven en instellingen. Centrale aanjager is de digitale revolutie die op stoom begint te komen. Daarnaast leven we in een paradoxale wereld waarin het steeds vaker en/en is in plaats van of/of.

Hefboom, regisseur en facilitator
Marketing kan als ‘strategische bedrijfsdiscipline’ hierbij als hefboom fungeren. Marketing zou als geen ander in staat moeten zijn om de marktgerichtheid, klantgerichtheid en strategische wendbaarheid van de organisatie te versterken op alle niveaus in de organisatie. Van top en strategie tot werkvloer en uitvoering.

Marketing in het DNA
In de meest ideale situatie zitten marktgericht en klantgericht denken en werken in het DNA van de organisatie. In de praktijk is dat bij de meeste organisaties niet het geval. Marketing kan dan een cruciale rol spelen. Niet alleen omdat marketing een vak apart is, maar ook omdat de marketingafdeling juist in deze snel veranderende tijden als aanjager, inspirator, facilitator, coördinator en uitvoerder kan optreden voor alles wat met markt- en klantgericht denken te maken heeft.

Wie pakt die rol op?
Uit het onderzoek ‘The Rise of The Marketeer’ van The Economist komt naar voren dat marketing op strategisch, tactisch en operationeel gebied moet investeren in kennis en vaardigheden om die regierol op te kunnen pakken. Het gaat dan om zaken als strategie en planning, digital engagement (klantbeleving) en operationele marketing en technologie. Gezien het dynamische en real-time karakter van zakendoen, moet marketing daarbij ondernemender, sneller en pragmatischer te werk gaan. Een van de nieuwe buzzwords luidt niet voor niets ‘agile marketing’.

Samenvattend: marketing moet strategischer denken en tactisch en operationeel sneller handelen waarbij digitaal, customer engagement, data-analytics, marketing automation en resultaatgerichte marketing belangrijke uitdagingen zijn.

Ben jij er klaar voor?



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen