vrijdag 29 juli 2016

Sterke merkrelatie met klanten levert voordeel op

Bedrijven moeten een veel sterkere merkrelatie met consumenten bouwen. Relaties waarbij klanten 'gecommitteerd' zijn aan het merk, zorgen voor meer omzet en het merk beschermen tegen sterke concurrenten. Aldus onderzoek van Edelman. Het Brand Proposition Canvas kan je daarbij helpen.
Consumenten hebben zwakke relaties met merken
PR-adviesbureau Edelman ondervroeg 13.000 consumenten in 13 landen en rekende uit dat de gemiddelde, wereldwijde Brand Relationship Index op dit moment op slechts 38 staat, uit een mogelijke 100. In Nederland ligt de score nog lager: 30. Klanten hebben nauwelijks een echte relatie met een merk. De meeste merken zijn voor klanten dan ook gemakkelijk inwisselbaar.

Verschillende fasen van betrokkenheid
Edelman definieert verschillende fases van merkbetrokkenheid. Consumenten zijn nu vaak ‘geïnteresseerd’ (eerste fase) of ‘betrokken’ (de middelste fase) bij een merk, maar merken zouden consumenten er toe moeten bewegen om meer ‘gecommitteerd’ te raken (de laatste fase).

Dromen, vertellen en luisteren
De grootste kans voor merken om betere relaties met consumenten te krijgen en te onderhouden, liggen in de 3 merkgedragingen die in het onderzoek het laagst scoren:

  1. heeft ‘purpose’ (33).
  2. vertelt een gedenkwaardig verhaal (34).
  3. luistert/antwoordt goed (35).

De meerderheid van de respondenten (62 procent) zegt geen merk te kopen als dat merk zijn maatschappelijke verplichtingen ontloopt. Consumenten geloven daarnaast meer in merken die zich inzetten voor sociale verbeteringen: zo zegt 55 procent dat merken beter zijn in het oplossen van maatschappelijk problemen dan de overheid.

Sterke merkrelatie levert direct voordeel op
Een sterkere merkrelatie met klanten zorgt direct voor voordeel: 87 procent van de ondervraagde consumenten is bijvoorbeeld bereid een premium prijs te betalen, 87 procent is bereid het merk aan te bevelen bij anderen, en 88 procent is bereid het merk te verdedigen tegenover critici.

Investeren in verdiende aandacht
Om gecommitteerde consumenten te krijgen, zal de marketingmix fundamenteel moeten veranderen, aldus Edelman. Earned en owned media (verdiende aandacht) zullen een grotere portie in deze mix moeten krijgen, dan het traditionele payed media (betaalde promotie). Volgens het onderzoek zorgen paid media-strategieën met name voor awareness en overweging. Om consumenten echter richting de fase ‘gecommitteerd’ te krijgen, moeten earned en owned media in de mix te overhand te krijgen.

Want het is inmiddels als wel duidelijk: echte aandacht kun je niet kopen, die moet je verdienen.

Bouw een sterk merk met het Brand Proposition Canvas
Wil je weten hoe je een sterk merk bouwt, met sterke merkrelaties en ‘gecommiteerde’ klanten? Lees dan mijn blog over het Brand Propostion Canvas.

Succes met het bouwen van sterke merkrelaties! Heb je tips, dan hoor ik ze graag.

Bron: marketing-online.nl en edelman.com, 2016.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten