zondag 10 juli 2016

Zo trek je de aandacht van jouw klanten!

Hoe krijg je de aandacht van jouw klanten? Mensen worden overspoeld met reclameboodschappen. Zie als organisatie tussen al dat mediageweld de aandacht maar eens te trekken van jouw doelgroep. Om een succesvolle aandachtstrekker te worden, moet je aandacht schenken aan 5 cruciale factoren.


Aaandachtsoorlog
'We leven in een aandachtsoorlog. Iedereen is constant afgeleid.', aldus Chris Anderson, de grote man achter de TED(x)-conferenties. Maar hoe vang je de blik van de consument, burger en klant?

5 factoren die bepalen of wij aandacht geven
Uit grootschalig onderzoek van De Persgroep Nederland blijkt dat vijf factoren sterk bepalend zijn of mensen ergens aandacht aan schenken.
  1. Tijd - De consument heeft nooit genoeg tijd en wil er alleen maar meer van. Echter, om iets of iemand aandacht te geven, moet de consument er de tijd voor nemen. Tijd is een moeilijk te beïnvloeden factor voor marketeers.
  2. Belang - Men geeft aandacht aan de dingen die hij/zij belangrijk vindt. Belang hebben bij kan op persoonlijk vlak zijn, maar ook in een professionele en zakelijke context. Om hier goed op in te spelen, moet je kennis van zaken hebben.
  3. Moeite - Hoeveel moeite je ergens voor wilt doen, is van invloed op de aandacht die je het geeft. Wil je als merk aandacht van de consument, dan is het van belang om de perceptie van moeite te verlagen, oftewel: het gemak te verhogen. Deze factor kun je goed beïnvloeden, bijvoorbeeld door het bieden van selfservice.  
  4. Plezier - Vanzelfsprekend geven we graag aandacht aan de dingen, mensen en merken die ons plezier brengen. Om als merk hier op in te spelen moet je dus de perceptie van het plezier verhogen. Ook deze factor is goed te beïnvloeden. 
  5. Intentie - Onze voornemens spelen een belangrijke rol in waar we aandacht aan geven. Onze intentie beïnvloedt of we de activiteit of product/dienst nogmaals (of vaker) gaan gebruiken of gaan ondernemen. 
Aandachtsindex
Om aandacht meetbaar te maken, kan gebruik worden gemaakt van de volgende formule die leidt tot de Aandacht index:

Aandacht = β1 Tijd + β2 Belang + β3 Moeite + β4 Plezier + β5 Intentie

Het gewicht (βn) dat elke factor krijgt, bepaalt het relatieve belang van die factor ten opzichte van de overige factoren.

Op welke knoppen drukken?
Het effect van de verschillende factoren op het eindresultaat ‘meer aandacht’, kan per sector en productcategorie verschillen. In de reissector spelen andere factoren een rol, dan in de financiële dienstverlening of de fitnessbranche. Door verder onderzoek kun je achterhalen welke factor(en) beïnvloed moet(en) worden om de aandacht voor een bepaalde productcategorie te vergroten. Wel zo handig om te weten aan welke knop je het best kunnen draaien om meer aandacht voor jouw merk te creëren.

Moeite verlagen en plezier verhogen
In algemene zin zijn de belangrijkste voorspellers voor het geven van aandacht door de consument: belang, moeite en plezier. Belang is vrij moeilijk te beïnvloeden, hoewel je in de perceptiesfeer wel het een en ander kan doen. De factoren (en percepties van) moeite (lees: gemak) en plezier zijn eenvoudiger te beïnvloeden.

Denk aan Blendle die je het gemakkelijk maakt om losse krantenartikelen te kopen en te lezen, inclusief ‘niet goed geld terug garantie’, zodat je niet een hele krant hoeft te kopen. Minder moeite heeft nog een ander groot voordeel want uit diverse onderzoeken blijkt dat ‘klantgemak’ de grootste driver is voor klantloyaliteit. Een voorbeeld op het gebied van ‘plezier’ is de succesvolle webwinkel Coolblue die als slogan ‘Alles voor een glimlach’ hanteert en webwinkelen leuk(er) wilt maken.

Belang van aandacht in de toekomst
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat: 72 procent van de consumenten verwacht dat het voor bedrijven steeds belangrijker wordt om oprechte aandacht te geven aan hun klanten. En 65 procent van de consumenten ergeren zich aan aandacht die niet gemeend/oprecht is.

Geheim van een goede aandachtstrekker
Het succes van een goede aandachtstrekker (lees: marketing-, communicatie- of reclameconcept) hangt van veel factoren af. Maar er is één factor die cruciaal is, namelijk de kracht van het centrale 'idee'. Een goed idee is een idee dat 'plakt', waar je niet los van komt. Wat blijkt? Sticky Ideas zijn gebaseerd op zes principes.

Zo je doet, zo je ontmoet!
Succes met aandacht trekken, maar eerst geven! Want zo je doet, zo je ontmoet, vertelde mijn moeder altijd al. Vandaar dat BMW onder de noemer 'Customer Treatment' al twee jaar lang alle medewerkers traint in klantgerichtheid en het geven van oprechte aandacht aan klanten. Wedden dat je dan vanzelf meer aandacht krijgt van jouw klanten?! En aandacht geven is leuk, want "aandacht maakt alles mooier", aldus Ikea in haar reclamecampagnes.

PS: Jim Stolze schreef eerder al eens een aardig boek met de titel ‘Uitverkocht!’ over de nieuwe mogelijkheden van die aandachtseconomie.

Bron: Bovenstaande blijkt uit grootschalig onderzoek van De Persgroep Nederland. Een grote uitgever van nationale, regionale én lokale nieuwsmerken, magazines en websites zoals AD, de Volkskrant, de Gelderlander, Nationale Vacaturebank, Intermediar.nl, Autotrack.nl, Qmusic en zo’n tweehonderd huis-aan-huis-kranten. De resultaten van hun onderzoeken naar ‘aandacht’ hebben ze gebundeld in het Kenniscentrum voor Aandacht om managers en marketeers concrete handvatten te bieden om de  aandacht voor hun organisatie, merk, producten en diensten te vergroten. Echte aandacht van de consument is goud waard voor marketeers, adverteerders en reclamemakers. In een steeds vluchtiger wordende maatschappij is oprechte aandacht namelijk cruciaal en voor veel organisaties de sleutel tot succes.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten