woensdag 3 augustus 2016

Daarom betaalt Unilever 1 miljard voor Dollar Shave Club!

Startups zijn hot. Ze krijgen veel media-aandacht en worden voor miljarden door grote bedrijven aangekocht terwijl ze in de meeste gevallen nog nauwelijks winst maken. Waarom geven bedrijven zoals Unilever, Amazon, Philips en vele anderen miljarden uit aan startende bedrijven?


Innovatie kost geld en is risicovol
Dat komt omdat multinationals, grote techbedrijven, farmaceuten en vele anderen ondanks alle jubelverhalen over innovatie in de media steeds minder investeren in innovatie. Ze zijn druk bezig met het maximaliseren van aandeelhouderswaarde, winstmaximalisatie, schaalvergroting, forse kostenbesparingen en inkopen van eigen aandelen. Daar past het investeren in kostbare R/D en risicovolle innovaties niet bij.

Aandeelhouderswaarde staat op nr. 1
Zo investeerde Philips tussen 2005-2013 nog maar 3,5 miljard euro terwijl dat tussen 1996 en 2004 nog 15,2 miljard was. In diezelfde periode liepen de uitgaven aan R/D terug met 30 procent. Wat Philips wel deed was meer winst uitkeren aan aandeelhouders. De inkoop van eigen aandelen steeg in die periode van 1,3 miljard naar 11,4 miljard. We zien dit beeld eigenlijk overal. Unilever gaf in 2015 zo’n 8 miljard uit aan marketing en maar 1 miljard aan R/D. Pepsico geeft jaarlijks zo’n 2,4 miljard uit aan marketing en maar 754 miljoen aan R/D.

Wachten op een killer innovatie
Grote technologiebedrijven zoals Apple, Microsoft en Amazon investeren alleen nog in ‘killer-innovaties’ omdat de winnaar zowat alle winsten en voordelen opstrijkt. Voor gewone innovaties houdt men de hand op de knip. Deloitte berekende in 2014 dat een bedrag van 2.800 miljard dollar geparkeerd staat bij ‘s werelds grootste en voornamelijk Amerikaanse technologiebedrijven. Zo heeft Apple bijna 150 miljard dollar op zijn lopende rekening staan, goed voor 10% van alle Amerikaanse cashreserves. Een derde van alle bedrijven bezitten ongeveer 100% van alle cash.

Korte termijnblik
Ook het veel bejubelde ‘open innovatie’ blijkt in de praktijk steeds minder voor te komen. In Europa is het aantal proces- en productinnovaties, mede door de economische crisis, de laatste jaren sterk afgenomen. Uit concurrentieoverwegingen lijken bedrijven én universiteiten steeds meer geneigd om  in beslotenheid te innoveren. Bedrijven investeren vooral in kortlopende projecten die sneller tot concrete resultaten moeten leiden en willen graag het intellectueel eigendom afschermen. Ook overheden zijn steeds minder bereid vroeg in de levenscyclus van innovaties in te stappen en willen steeds meer en sneller concreet commercieel resultaat voor hun afnemende stroom aan subsidiegeld.

De Innovatie Paradox
Hoewel de meeste bedrijven toegeven dat innovatie ook in de huidige economie de sleutel blijft tot concurrentievoordeel, wordt er in de praktijk door de grote bedrijven minder in innovatie geïnvesteerd. Zie hier de Innovatie Paradox. Bedrijven kijken bij de adoptie van innovatie vooral naar concurrenten en nieuwkomers. Maar dit kuddegedrag is niet zonder risico.

Innovatie uitbesteden aan de markt
Maar met alleen kostenbesparingen red je het niet. Je moet ook groeien. Wat dan wel? Simpel, grote bedrijven hebben innovatie eigenlijk uitbesteed aan de markt. De markt van miljoenen startups, gefinancierd door een leger van durfinvesteerders en nieuwe rijken, waarvan er slechts enkelen een groot succes worden: En die ‘winner takes it all’. Als die winnaar zich dan aandient, dan koop je die startup voor een prijs van ‘wat een gek er voor geeft’. Klaar is kees, met uitzondering van wat integratie-uitdagingen maar een kniesoor die daar op let.

Wat een gek er voor geeft
En zo komt het dat Facebook Whatsapp overneemt voor 19 miljard dollar. Een bedrijf dat nog nooit winst maakte en 55 werknemers telt, werd plots 19 miljard dollar waard, meer dan de beurskapitalisering van Sony. En zo komt het dat Unilever voor 1 miljard de succesvolle Dollar Shave Club overneemt.Volgens een persverklaring van Unilever heeft Dollar Shave Club al 3,2 mln leden.

Unilever mengt zich op de scheermesjesmarkt 
Het Brits-Nederlandse concern neemt Dollar Shave Club over, een hip en jong onlinebedrijf uit Californië dat in YouTubefilmpjes adverteert met ‘Our blades are f***ing great!’. Dollar Shave Club verkoopt online-abonnementen voor 1, 6 of 9 dollar per maand. Consumenten krijgen maandelijks of tweemaandelijks een scheermes thuisgestuurd. Volgens het Amerikaanse tijdschrift Fortune is het overnamebedrag 1 miljard dollar (910 miljoen euro). Dat is veel geld, de omzet van Dollar Shave Club bedroeg vorig jaar 152 miljoen dollar. Het bedrijf dat in 2012 is opgericht, groeit wel hard. In een mum van tijd mocht het bedrijf zich online marktleider noemen. Dit jaar verwacht het een omzet van 200 miljoen dollar te boeken. Dollar Shave Club verkoopt naast scheermesjes ook crèmes en vochtig toiletpapier voor mannen (‘One wipe Charlies’). Met de overname van Dollar Shave Club gaat Unilever de strijd aan met de scheermesjesgiganten Gilette en Wilkinson. Gilette is onderdeel van het Amerikaanse Procter & Gamble, een van Unilevers grootste rivalen. Wilkinson valt onder het Britse Edgewell. Een jaar geleden introduceerde Gilette al de Gilette Shave Club, om consumenten die naar de online concurrent Dollar Shave Club waren overgestapt, terug te winnen. Als het bedrijf straks onderdeel uitmaakt van Unilever zal de Dollar Shave Club versneld, en vermoedelijk ook buiten de Verenigde Staten, gaan uitbreiden. Bron: NRC.nl, 21 juli 2016.

In Nederland zijn ook al andere spelers actief. Zo startte in ons land in 2013 de abonnementsdienst Boldking, dat onder dat merk vier mesjes levert voor een tientje. In Nederland groeit Boldking naar eigen zeggen nog steeds, maar het bedrijf heeft uit concurrentieoverwegingen nooit willen zeggen hoeveel abonnees het heeft. Naast Boldking zijn er nog enkele kleinere scheermesjesdiensten actief.

Bron: Artikel Killer-innovaties krijgen de meeste aandacht op dit blog en Why did Unilever pay $1B for Dollar Shave Club op techcrunch.com. De titel van deze blog heb ik enigszins aangepast en met dank 'geleend' van dit blogartikel. Het is misschien wel zoals Steve Jobs ooit zei: 'Good artist copy, Great artists steal' ;-)  




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen