maandag 1 augustus 2016

Zo krijg je loyale donateurs

Het behouden van donateurs is van groot belang voor goede doelen. Maar wat maakt een donateur nu eigenlijk tot een loyale donateur?


Wat maakt donateurs loyaal?
Het Amerikaanse software- en servicebureau voor de non-profitsector Abila, voerde onderzoek uit onder donateurs in de Verenigde Staten en bracht een interessant rapport uit over de bevindingen. Het onderzoek naar de loyale donateur werd in februari 2016 uitgevoerd door Abila onder 1.136 respondenten.

Verschillen tussen generaties
In onderstaande tabel zie je de belangrijkste verschillen tussen Amerikaanse donateurs (klik op de afbeelding voor een grotere versie):


Belangrijkste bevindingen
De belangrijkste bevindingen zijn volgens de onderzoekers:
  1. De reden om donateur te worden is vaak zeer persoonlijk: passie voor het goede doel, de overtuiging dat het goede doel de donatie echt nodig heeft en iemand kennen die getroffen is door datgene waar het goede doel voor (of tegen) strijd vormen de top 3.
  2. Donateurs zijn niet exclusief: 80% van de donateurs geeft geld aan meerdere goede doelen.
  3. Vrijwilligerswerk en evenementen leveren donateurs op: 75% van de vrijwilligers en 74% van de bezoekers van een evenement wordt daarna donateur.
  4. De kwaliteit, lengte en frequentie van content is van groot belang. De meeste donateurs geven de voorkeur aan korte berichten die alle relevante informatie direct bevatten (dus zonder door te linken). 72% van de donateurs geeft daarbij aan dat slechte (saaie, irrelevante, verkeerde) content een reden is om te stoppen met doneren.
  5. Personalisatie is belangrijk. 71% van de donateurs voelt zich meer betrokken als ze gepersonaliseerde content ontvangen.
  6. Donateurs vertrouwen goede doelen: 93% van de donateurs denkt dat het geld goed terecht komt.
Het volledige onderzoek kun je via onderstaande link downloaden en geeft meer verdieping op de infographic. Een artikel dat op dit onderzoek aansluit is Ledenorganisaties zijn niet klantgericht genoeg. De vraag is natuurlijk ook in hoeverre deze Amerikaanse resultaten van het Abila-onderzoek ook van toepassing zijn op de donateurs in Nederland. Wie het weet mag het zeggen!

Meer artikelen over klantloyaliteit lees je hier op dit blog.

Bron: Aliba.com. Het onderzoeksrapport is te downloaden via deze Aliba-pagina.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen